Jump to content

Ringmontasjer


Muskatt

Recommended Posts

Hei

 

Jeg er nybegynner, og min første salongrifle er på vei i posten. Det samme gjelder kikkertsikte, lyddemper og ringer for montering av siktet. Når det gjelder ringene, så er dette et sett med «unbranded» relativt billige ringer jeg fant på Finn.no. 
Så til spørsmålene mine: Finnes det noen grunn til å legge penger i ringmontasjer, eller er alt som passer godt nok? Hvis fabrikkat spiller en rolle, hva anbefales?  Og dersom jeg må på let, er det en fabrikkstandard at ringmontasjer selges i par? (At 1 i feltet for antall betyr et par?) 

 

Mvh,  og takk for svar. 

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (1 time siden):

Hvilken rifle er det?

Rifla heter CZ 457 Synthetic og Siktet heter Leupold VX-Freedom 3-9x40. Rifla mener jeg skal ha integrerte spor for ringmontasje. Etter det jeg har lest meg fram til skal ringer i dimensjonen 1" 9-11 være kompatibel med rifla og siktet. Men så er det sånn at ringer som dette leveres av mange ulike tilbydere. Det jeg lurer på er om det er noen kvalitetsforskjell mellom tilsynelatende "riktig konstruerte" no-name ringer til et par hundre kroner,  og merkevare som Hawke eller Leupold m.fl som ser kliss like ut, men koster opp mot det mangedobbelte. Det andre jeg lurer på er om ringer alltid selges i, og er priset som par?

 

Mvh T

Link to comment
Share on other sites

Muskatt skrev (3 timer siden):

 ringer i dimensjonen 1" 9-11 være kompatibel med rifla

 

Det er ingen rifler som har skinne i dimensjonen "9-11"mm. De har enten 3/8" (som er ca. 9mm) eller 11mm svalehalespor, og så kjøper man enten 3/8" ringer eller 11mm ringer. Det er ikke bare bredden på skinnen som er forskjellig, men også vinkelen på sporet. Det finnes noen få kvalitetsringer, som Warne, som har vendbare klør med forskjellig vinkel på hver side som kan tilpasses begge skinnene. 

 

Og så har man "9-11" ringer fra kinaprodusenter som ikke har vendbare klør. Jeg tenker de a) ikke sitter godt nok, og b) ødelegger finishen på sporet i rifla. 

 

Kjøp CZ, Warne, Leupold, Talley. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...