Jump to content

Mindre Kaliber i Magnum Mauser.


LXXV

Recommended Posts

Har en påkostet custom Mauser 98  i 308 Nomra Magnum stående. Blir naturlig nok ikke brukt siden den sparker hardt og er dyr å skyte med. Er det noen måte å få denne i et vanlig kaliber som 308, 3006 eller 6.5x55 uten å måtte bygge den på nytt? Koster vel fort like mye som en "årntlig" børse hvis en må bytte løp og tilpasse ny bolt. Løpet som står i er 20 år gammelt men nestene nytt😄 Sitter blant annet en ganske fin beddet stokk på den. De gamle mauser kassene er vel ikke så like at den lar seg flytte over på ei annen kasse uten ny bedding?

Edited by LXXV
Link to comment
Share on other sites

  • LXXV changed the title to Mindre Kaliber i Magnum Mauser.

Regner med du lader selv siden du har 308NM?

I så fall er det vel relativt uproblematisk å lade ned til 308- nivå eller der du er komfortabel?

Det må jo være det aller rimeligste og enkleste løsning på problemet? 

I tillegg kan du jo benytte lettere 130/150gr kuler. 

I dag finnes det mange alternativer i denne vektklassen som er fullgode storviltkuler. 

 

Vet om ett par stykker som lader 300WM med 130 og 150gr kuler til rett over 800m/s for trening. 

Det er etter sigende veldig lite rekyl..

 

Link to comment
Share on other sites

@LXXV

Når det gjelder å lade ned 308NM til 3006 nivå, er dette uproblematisk. Imidlertid er hylsene til 308NM forholdsvis dyre, og må glødes før bruk, ellers sprikker de i halsen.

Så dette er ikke hylser som det står mengder av rundt i hyllene, da dette er hylser som koster 28 kr pr stykk + frakt hjem i postkassen.

Det er forholdvis enkelt å få tak i en nytt sluttstykke til denne i 3006, imidlertid må det tilpasses et nytt eller brukt løp. Så det må regnes med en del tusen kroner i børsemakerutgifter. Det går også an å tilpasse en "muffeløsning" til kasse og løp. Da går det an å tilpasse et ekstra løp og en ekstra bolt. Slik at du kan bytte frem og tilbake selv. Imidlertid koster dette også en del penger. Det du også må ta med i betraktningen er i hvilken grad ombyggingen til 308NM har gått utover vangene i låskassen, slik at en retur til 306/308/6,5x55 resulterer i mateproblemer. En børsemaker kan sikkert se på rifla og si noe om dette.

Alternativet er å få tak i en brukt rifle på Finn.no i kaliber 3006, men valget er ditt.

Edited by svehella
Link to comment
Share on other sites

svehella skrev (På 24.11.2023 den 17.34):

Imidlertid er hylsene til 308NM forholdsvis dyre, og må glødes før bruk, ellers sprikker de i halsen.

Hæ? Har hatt rifle i 308 NM og hadde aldri det problemet? Ladet mine hylser 5 ganger før jeg solgte rifle og utstyr. Ingen av de som sprakk uten gløding.

Link to comment
Share on other sites

@Rugerdud

Jeg har også 308NM, har hatt kaliberet siden 90 tallet, og har det fortsatt. Jeg gløder hylsene etter problemer med at hylsehalsene sprakk. Siden jeg nå gløder hylsene, er denne problemstillingen borte. En kompis av meg, som også har hatt 308NM siden 90 tallet. Har byttet til 300PRC av samme årsak, han hadde også problemer med at hylsehalsene sprakk. Samt at han måtte bytte pipe, siden den opprinnelige rustfrie pipen i 308NM var utskutt. I 300 PRC bruker han Lapua hylser.

Link to comment
Share on other sites

@Rugerdud

Rugerdud skrev (5 timer siden):

@svehella mulig jeg hadde et godt kammer eller parti med gode hylser da :) 

Løpet mitt er et rustfritt Douglas løp med trangt kammer. Som i dag står i en Sauer 202 magnum, men tidligere stod i en Ruger M77. Så joda, kammeret er det ingenting i veien med. Når Det kommer til hylser er jeg mer usikker, det har gått med ganske mye hylser i årenes løp siden 90 tallet. Etter at jeg begynte å gløde hylsene har det blitt utskifting når at de er utslitt. 358NM hylsene mine blir også glødet, der er det heller ikke problemer. Annet en å få tak i 225 grains Barnes TSX kuler, nå til dags.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...