Jump to content

Dillon Presse


Callandor

Recommended Posts

Heisann

 

Skal handle meg en Dillon progressiv presse, enten 550 eller 650.

Problemet er at jeg ikke helt klarer å bli enig. Skal lade en del 9mm, .38spl og .45ACP.

Har heller ikke så mye tid til lading heller, pga jobb, så vil helst ikke ende opp med en presse det

tar evigheter å lade med.

Link to comment
Share on other sites

Er skrevet MYE mo dette før, prøv å søke.

 

Kortversjonen av fordeler ulemper er:

 

650, fordeler:

Vesentlig kjappere

Kan oppgradeers med kulemater

 

650 ulemper:

Mere kompleks å sette seg inn i

mye dyrere

Mere jobb å skifte mellom store og små tenhetter

mere jobb å skifte kaliber

mere justering

 

550 fordeler:

Billigere

Veldig enkel og oversiktlig

kan oppgraderes med hylsemater (men da blidr det plutselig mye mere jobb å skifte tenhettestørelse og skal man lade riflekal. må den av - jeg og Hassel har fått hylsematere til våre, og begge har konkludert med at nå trenger vi en 550 til...

mindre kruttsøl på ladninger med fulle hylser

 

ulemper:

tar lengre tid å lade på

 

 

Spørs på hvor mye du skyter. Skal du begynne med lading nå, anbefaler jeg 550. Fort gjort å gå seg bort på 650'n. Og alle trenger jo en 550 uansett.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Du har vel litt fleire muligheter på ein 650, men eg er usikker på prisforskjell.

 

Eg bruker ein 550 med ingen problem og lader så raskt som eg orker.

Hylsemating er ikkje så stort ønske frå min side.

 

Lett å skifte kaliber, bra hettematingssystem og heilt greit kruttmål.

Eg har ingen problem med å anbefale RL550 heller.

 

Dillon sine dier eller og veldig bra. Enkle å vedlikehalde, vendbare kulestempel og ein kan demontere for reingjering utan å øydelegge instilling. Ein pluss for at kulesetting og krymp er i to forskjellige operasjoner ( likt på 550 og 650 )

Eg har og Lee factory crimp som erstatning for den 4 dia i nokon tilfeller, men bruker den ikkje heile tida.

Du kan jo sjølvsagt alternativt bruke dier frå ønska leverandør. Einaste er krutt og flare die som alltid må vere Dillon.

 

Tipper eg lader 5 - 10000 skudd pr år.

Link to comment
Share on other sites

Kan legge til at når både jeg og konen skøyt på det mest aktive, lada jeg oppunder 100.000/år i hovedsakelig 40, 9x19 og 38 super - på 550. Nå har jeg småunger, VELDIG mye mindre fritid, og verdsetter 650'n med kulemater HØGT.

 

Har hatt en super 1050 også, som ble solgt grunnet plassmangel. Skal to nye så snart jeg får kjøpt meg hus med litt bedre plass:-) Ikke fordi jeg BEHØVER det (finnes ikke noen rasjonell grunn for å kjøpe ei så dyr presse) - men fordi jeg har lyst! En til å prosessere .223 hylser, og en i 9x19:-)

 

Lader du ikke mere en 10k/år er 550 helt greit, men har du trangt med fritid så kjøpe en 650 - helst to så de kan stå i hvert sitt kaliber uten å herjes med.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

helst to så de kan stå i hvert sitt kaliber uten å herjes med.

 

Finnes ikke hurtigskifte pakke for 650, slik som for 550?

 

Joda, diene er fort gjordt - ut med to pinner, trekk ut verkrøyhodet og inn med nytt.

Er hylsematern og hettesystemet som er ekstra jobb på 650 vs 550

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Hva om man bare skal bytte mellom .40 og .38 super f.eks, trenger man å bytte disse da?

Ja, det lurer jeg også på.

Vurderer å kjøpe en 650 for å lade 9x19 og 38 Spl, evt. også 32 S&W Long, og da hadde det vært greit å bare skifte hode m/tilbehør og hylseholderplate for å være klar igjen.

Går ut fra at man kan bruke samme innmat i hylsemateren til de tre, eller ?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Den største forskjellen mellom 550 og 650, slik jeg ser det. Er at 550 har manuell indeksering av hylseplaten, mens 650 har automatisk.

Som nevnt lenger opp i tråden kan det være en fordel med manuell når det er fulle hylser. På 650en skjer indekseringen automatisk, mindre rom for feil, og det går vel raskere.

 

R

Link to comment
Share on other sites

Skavisee, mange spørsmål på en gang. Får prøve å ta dem sekvensielt.

 

Bytte mellom .38 super og .40:

Dette er griseenkelt:-) Det eneste som må byttes er Locator-buttons (no 2. i super og no. 4 i 40)

Skal du skyte supercomp må du bytte hylseholedrplate i tillegg. Sørg for å få "small pistol" plata til hylsematern. I følge boka skal 40 ha Large Pistol, men small funker faktisk bedre:-)

 

Bytte mellom .32 s&w long, .38 spl og 9x19:

Tre forskjellige hylseholderplater, og såpas forskjellig hylsediameter at hylsematern må justeres mellom + at det må byttes noe småplukk i hylsematerrørsystemet + hylsematerplate. Er mere kødd en jeg hadde giddi på daglig basis, men kan du lade store loter og bytte en sjelden gang er det helt greit.

 

Hylsemater til 550:

Spørs hvordan du bruker den. Mye ammo i ett kaliber, og du allerede har en 550 - løp og kjøp. Jeg skal ha en 550 med mater stående i .38 super for å slippe kruttsølet i 650'n.

Bytter du mye mellom patroner er den noe herk.

Lader du bare et kaliber, og ikke har behov for manuell index pga kruttsøl, selg den og kjøp en 650. - eller behold den og kjøp en 650 i tillegg-

 

Forskjell mellom 550 og 650:

Manuell vs autoindex merker du ikke så mye til i praksis før du setter på en kulemater. Da får det plutselig MYE å si.

Den store forskjellen er at 650 er lagafor hylsemater (og fungerer j*vlig dårlig uten), samt at den har en diestasjon mere. 550 er laga for å lade uten hylsemater.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Bytte mellom .32 s&w long, .38 spl og 9x19:

Tre forskjellige hylseholderplater, og såpas forskjellig hylsediameter at hylsematern må justeres mellom + at det må byttes noe småplukk i hylsematerrørsystemet + hylsematerplate. Er mere kødd en jeg hadde giddi på daglig basis, men kan du lade store loter og bytte en sjelden gang er det helt greit.

Det blir nok ikke så enormt store lotene, nei.

Hva er bøygen når det gjelder hylsediameter ?

Vil jeg unngå så mye ekstra krøll om jeg kutter ut 32 S&W og leder kun 9mm og 38 ?

Link to comment
Share on other sites

Bytte mellom .32 s&w long, .38 spl og 9x19:

Tre forskjellige hylseholderplater, og såpas forskjellig hylsediameter at hylsematern må justeres mellom + at det må byttes noe småplukk i hylsematerrørsystemet + hylsematerplate. Er mere kødd en jeg hadde giddi på daglig basis, men kan du lade store loter og bytte en sjelden gang er det helt greit.

Det blir nok ikke så enormt store lotene, nei.

Hva er bøygen når det gjelder hylsediameter ?

Vil jeg unngå så mye ekstra krøll om jeg kutter ut 32 S&W og leder kun 9mm og 38 ?

 

Ikke egentilg, er samme heftet.

Hvor mye lader du i slengen da? Jeg gidder ikke bygge om 650'n for under 1000, da bruker jeg heler 550.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne godt tenke meg å vite litt mer om kulemater'n for 650-pressa. Pr. nå har jeg ikke tenkt at jeg egentlig trenger det engang, da det eneste jeg gjør er å dra i spaken, samt å manuelt sette på kula. Hvor mye koster denne mater'n, hvor driftsikker er den og hvor mye fortere går ladinga med denne? Jeg lader mest 6 BR om dagen på 650-pressa da jeg skyter veldig lite pistol. Vil kulematern fungere med disse spisse VLD-kulene i 6mm, eller er de mer beregnet på pistolkalibre?

Link to comment
Share on other sites

Bytte mellom .32 s&w long, .38 spl og 9x19:

Tre forskjellige hylseholderplater, og såpas forskjellig hylsediameter at hylsematern må justeres mellom + at det må byttes noe småplukk i hylsematerrørsystemet + hylsematerplate. Er mere kødd en jeg hadde giddi på daglig basis, men kan du lade store loter og bytte en sjelden gang er det helt greit.

Det blir nok ikke så enormt store lotene, nei.

Hva er bøygen når det gjelder hylsediameter ?

Vil jeg unngå så mye ekstra krøll om jeg kutter ut 32 S&W og leder kun 9mm og 38 ?

 

Ikke egentilg, er samme heftet.

Hvor mye lader du i slengen da? Jeg gidder ikke bygge om 650'n for under 1000, da bruker jeg heler 550.

 

/D

Det jeg tenkte på er om det blir mindre justering av hylsemater om jeg holder meg til 9mm og 38 Spl. ?

Regner med at om jeg kjøper ei presse som gjør ting enklere, blir det nok 1000 i slengen før ombygging til annet kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Kupper tråden litt her eg...

 

 

Er det mulig å lade "alle" (.25-06 rem., 6,5x55, 9,3x62 og 45/70) kaliber på ein 550? lader ganske masse, når eg først begynner... Og korleis løyser de smøring av hylsene?

 

Ja det er det, men du må ha konverteringssett for å bytte kaliber. Noen kaliber kan bruke samme hylseholderplate, men ikke alle av dem du nevner. Har du egen verktøytopp for hvert kaliber med ferdig innstilte dier og kruttmål så er det meget enkelt å bytte mellom de kalibrene du nevner. Et konverteringssett koster omtrent det samme som en enkeltstasjonspresse så, det er mange som velger å ha flere presser istedenfor å lade alt på 550/650. Det kommer ann på hva man vil ha, og hvor mye man vil betale for det, og hvor fort man er avhengig av å lade.

 

Hvis du skal helpresse og smøre hylsene så har Dillon sprayfett. Jeg neck'er kun med Dillon og helpresser i egen operasjon, men dette trengs ikke hvis man ikke vil. Har også god erfaring med bruk av Gimsøybaker'n formfett :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...