Jump to content

Anbefaling av børsemaker i Osloområdet?


skullerud

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en tilnærmet ubrukt CZ452 22lr med et Hawke 3-10x50 kikkert.

Jeg vil gjerne ha demper på denne, og da hadde det vært kjekt med anbefalinger på børsemakere i osloområdet, da jeg kun har erfaring med folk i trøndelag fra før av.

 

Planen er å kutte løpet så børsa blir mer håndterlig på fjellet, gjenge opp, og evt få justert avtrekk.

Trenger vel også anbefaling på demper. Har aldri brukt det før, men ut ifra praktiske hensyn (dvs lengde på våpenet), og robusthet, kunne jeg tenke meg demper som delvis ligger innover løpet (har sikkert et fint navn uten at jeg vet hva).

 

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Du tenker på Teleskopisk demper, glem det (med mindre du trenger en tung klump der fremme for å få balansen tilbake i børsa etter kappingen). Kjøp heller en A-Tec CMM6 Rimfire. Under 160g tung (nokså kort), demper godt. Og kan demonteres til ett mindre anntall moduler om så skulle ønskes (jeg bruker min på en 17hmr, og der har jeg 8 moduler på den. Men den var brukendes med 4 moduler og sub amo).

Den ser også seriøst lekker ut etter mitt syn. :wink:

Kan også være lurt å vente litt med kappingen og gjengingen, når den nye forskriften trer i kraft, kan du kutte helt ned til 40cm om du ønsker. Og da har den helt passe lengde med demper på.

 

P.s Gratulerer med kjøpet, gode rifler de der (modell?).

Link to comment
Share on other sites

Du tenker på Teleskopisk demper, glem det (med mindre du trenger en tung klump der fremme for å få balansen tilbake i børsa etter kappingen). Kjøp heller en A-Tec CMM6 Rimfire. Under 160g tung (nokså kort), demper godt. Og kan demonteres til ett mindre anntall moduler om så skulle ønskes (jeg bruker min på en 17hmr, og der har jeg 8 moduler på den. Men den var brukendes med 4 moduler og sub amo).

Den ser også seriøst lekker ut etter mitt syn. :wink:

Kan også være lurt å vente litt med kappingen og gjengingen, når den nye forskriften trer i kraft, kan du kutte helt ned til 40cm om du ønsker. Og da har den helt passe lengde med demper på.

 

P.s Gratulerer med kjøpet, gode rifler de der (modell?).

 

Ok, syntes bare det hørtes smart ut å ha deler av demperen innover løpet for å få kortere totallengde. Men jeg er ikke staere/dummere enn at jeg hører på fornuft:-)

 

Samtidig med søknad på salongen, leverte jeg også en søknad på kaliber 223, for bruk på på vilt fra gås/rev/tiur og opp til rådyr. (jeg har en godt innskutt, og svært presis, Mauser 30.06 etter min farfar til større vilt, om jeg noen sinne skulle havne på elgjakt).

 

Er det mulig å bruke samme demper på 22 og 223? jeg skyter neppe begge børsene samtidig, og penger spart er penger til mer våpen;-)

 

Det haster ikke med gjenging, men selv om forskriften er vedtatt, er det vel fremdeles ingen som vet noe om ikrafttredelsen (og det kan vel ta *litt* tid)?

 

jau, og takk. Børsa er en CZ 452 Nikkel Style, som forrige eier har bytta stokk på til trestokk. Gått 200skudd visstnok, og ser ut som ny.

Link to comment
Share on other sites

Ett meeget godt spørsmål. Og siden hastigheten i 22lr bare øker nedover mot noen og 30cm (ca32-33cm for sub amo, ca35-36cm for Stinger). Så er jeg også mere enn litt bekymret for dette.

 

Alternativet er å heldempe rifla (da blir endel av hastigheten drept av de 8 gass hullene som borres gjennom pipen), men det er litt dyrt å gjøre i ettertid. Kontra å kjøpe en ferdigt konvertert rifle direkte fra Alms.

 

Så min cz452 i 22lr, kappet til 50cm, og utrustet med demper. Vill nok bli slik fremover til andre har tatt sjangsen på mine vegne. :wink:

Så med tanke på sub amoen, bør man kansje ikke gå under dagens 48cm senere heller. Her er en med en toz, som tydligvis har ett superraskt løp, og han sliter vel med smell med sub amo i var det ett 50cm løp?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...