Jump to content

ICOM ProHunt Compact Basic 2 - mikrofonproblemer


byoy

Recommended Posts

Har en radioutfordring som verken jeg eller noen jeg har pratet med skjønner, og lurer på om flere har opplevd noe lignende...

 

Er hundefører og jaktleder, jakter mye og bruker radioen veldig aktiv på jakt, og snakker derfor mye gjennom dagen. Grunnet div praktiske hensyn benytter jeg ikke headsett, kun mikrofon og høyttaler på selve radioen.

Etter at batteriet på min gamle trofaste Commaster gjennom 20 år begynte å bli dårlig i jakta i fjor, bestemte jeg meg for å kjøpe en Icom ProHunt Compact Basic 2. 

Denne testvinneren skulle være "tøffest i klassen", IP67 vanntett mm. Akkurat perfekt til mitt bruk. Det er også mange på jaktlaget som har god erfaring med denne radioen.

 

MEN så startet utfordringene...

Etter 2 dager på jakt sluttet mikrofonen på radioen å virke. Altså den virket som normalt fra morgenen av, men utover dagen ble mikrofonen dårligere og dårligere. De andre på laget beskrev det som at det først hørtes

ut som jeg satt i en "blikkboks" og pratet, før meldingene ble mer og mer utydelig og hakkete. Tilslutt kom det ingen lyd. De hørte at jeg sendte signal, men det var helt stilt. Forsøkte så å koble til headsett med mikrofon, og da fungerte det. Tok ut headsett og prøvde å prate i radioens mikk igjen, da var det stilt. Radioens høyttaler fungerte fint hele tiden, og jeg ser den sender signal, men uten lyd.

 

Konkluderte med at det var noe feil med mikrofonen og tok med radio til butikken for å reklamere. Fikk beskjed om at det var solgt ekstremt mange av denne radioen og at de aldri hadde hørt om reklamasjon på denne før, men fikk en ny på reklamasjon.

Konkluderte derfor med at jeg hadde vært uheldig med en feilproduksjon på første radio, og tok den nye radioen med på jakt helgen etter.

 

Første jaktdag med ny radio skjer akkurat det samme. Mikrofonen i radioen dør gradvis ut før det blir helt stilt. Testet så mye fram og tilbake med og uten headsett, for å prøve å komme til bunns i mysteriet. Mikken på radioen er og blir død. Med headsettets mikk fungerer den.

 

Ny runde med reklamasjon. Under sterk tvil får jeg enda en ny radio. 
Dette var ca midt i november i fjor. Jaktet så til jul i fjor uten radioproblemer.

Startet årets jakt i september og radioen fungerte fortsatt.

Fram til for 3 uker siden. Da skjer akkurat det samme som med de to andre, mikken dør sakte men sikkert ut, helt til det blir helt stilt. Tenker at dette faktisk ikke er mulig, og tester den flere ganger i løpet av den kvelden. Plutselig fungerer den igjen!

Drar så på jakt dagen etter, og den fungerer. Fungerer så i flere dager, fram til sist helg. Da skjer akkurat det samme igjen, mikken dør ut i løpet av dagen på lørdag. Fungere ikke i det heletatt til slutt. Tester den flere ganger i løpet av kvelden, og plutselig fungerer den igjen. 

Akkurat det samme skjedde dagen etter...

 

Tar den igjen med på butikk, og de har den nå til testing. Spent på å høre hva de finner ut, men så klart virket mikrofonen igjen når jeg leverte den.

 

Dette ble en lang post, da det er en lang historie.

Jeg lurer på om noen andre har vært borti eller hørt om lignende problemer?!?

 

Jeg synes det er helt fantastisk at jeg skulle fått tak i 3 stk feilproduksjoner på rad, når det etter sigende ikke finnes feil på disse.

 

Utrolig frustrerende og håpløst når radioen ikke fungerer, og man i tillegg ikke kan stole på den gjennom dagen.

Håper noen tar seg tid til å lese dette, og svare på deres erfaringer.   

 

Edited by byoy
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...