Jump to content

Lokkegås og lokkeduer på andejakt


Skinka Og Salami

Recommended Posts

Hei, har nettopp kjøpt meg 9 lokkender og prøvd meg et par ganger på Horpestadvannet jæren, uten hell. Endene kommer inn men vil ikke lande eller snur akkurat i det de er på skuddhold, så jeg nøler litt og holder igjen fordi jeg ikke er så erfarend selv om jeg sikkert kunne skutt. Noen tips til hvordan jeg kan få de til å lande?

 

Så til hovedspørsmålet. Jeg har fått låne en del lokkegås og lokkdeuer, kan det være lurt å sette disse opp bak meg på jordet jeg sitter for å prøve å lokke inn både ender duer og gås eller vil dette ødelegge. Skjønner fuglene det er noe muffins når de ser både gås due og ender på samme plass? Endene har jeg ute på vannet.

 

Alt av innspill og tips settes stor pris på.

Link to comment
Share on other sites

Hva angår (stokk)endene som snur/ikke vil lande, er jeg rimelig sikker på at de ser deg. Fugler har veldig godt syn og reagerer derfor selv på små bevegelser og ting som framstår unaturlig i omgivelsene. Ro, bedre kamuflasje, og kanskje også en andelokk vil gjøre en forskjell.

 

Lokkegjess på land tror jeg ikke skader, men dropp duene. Nå er det vel heller ikke så mye ringduer på stubbåkrene lenger, og en god del fugler har trukket sørover. Dessuten har du mer enn nok med å fokusere på ender foran og gjess bak deg.

Edited by Sølvrev
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har sjelden fått stokkender til å lande der jeg har satt ut lokkeender, i beste fall oppnår jeg en viss attraksjon fra stokkender som gjør at de flyr lavere, eventuelt gjør en svingom slik at de kommer på skuddhold. De gangene jeg har fått stokkender til å lande sammen med lokkeender har vært sent på høsten med slike store pytter på jordene etter mye nedbør.

 

Ellers syns jeg at gåselokk fungerer bedre på gås enn andelokk fungerer på ender...

 

For endel år siden kjøpte jeg en lokkeand med roterende vinger (batteri) som du setter på en påle, noe tilsvarende som dette mener jeg. Denne hadde åpenbart en effekt ved at ender ofte gjorde en sving innom, i flere tilfeller også at de kom inn på stive vinger (landingsmodus). 

 

Kamuflasje er viktig, som nevnt over, men også at du sitter helt stille - ved innkommende fugler er det jo fristende å flytte litt på seg for å se bedre og komme i bedre skytestilling. Det skal ikke så mye til før endene ser dette og svinger unna, langt utenfor skuddhold.  

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter primært ender (gressender) med flytende lokkefugl og 22lr. Med andre ord; jeg er helt avhengig av at de lander, og blir værende en liten stund.

 

De 3 beste tipsene jeg kan gi for å få dem til å lande er:

-Kamuflasje/dekning/bevegelse. Hovedregelen om ender som er på vei inn snur, er at dem har sett deg. Jeg sitter inni et telt, og det hjelper voldsomt. Husk at ender ser deg delvis ovenfra.

-Kvalitet i lokkefuglene. FUDs og diverse "kina" lokkefugler har jeg dårlig erfaring med. Litt dyrere fugler, fra de amerikanske merkene virker mye bedre.

-Bevegelse i lokkefuglene. Spinnevingelokkefugl er gullegod til å få dem inn, men på stille dager må en ha bevegelse i vannet. Er det vindstille ser lokkefuglene ut som statuer. Se på andeflokker som svømmer rundt, det er masse bølger/bevegelse i vannet. 

 

En liten edit:

Jeg bruker også flytende gås, gjerne i utkanten av andeflokken, med godt hell.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...