Jump to content

Førstegangsjeger


OhDeer

Recommended Posts

Hei

Eg er interessert i å veta kva førstegangs jegere tenker om jakt.
Føler du deg/ følte du deg klar?
Er det noke du føler mangler i form av informasjon?
Føler du at du er i stand til å sjå kva dyr du skal ta ut og ikkje?

              Med dette tenker eg om du ser kva som er ung kolle vs elder kolle. Ein tolvtagger er ikkje en tolvtagger, kan du sjå om den heller mot ungbukk eller returbukk?

Er det noke informasjon du skulle ønske du hadde vist før du kom i feltet?
Er du mann eller kvinne?
Føler du deg godt motatt i jaktlaget ditt, eller føler du deg tilsidesatt?

 

Tusen takk for svar

Link to comment
Share on other sites

Interessante spørsmål som bør være av interesse for flere av Kammerets medlemmer! Om du lager noen sammenstilling/statistikk på svarene (selv om de ikke er så mange), hadde vært veldig kjekt om du postet dette under denne tråden. Siden det ser ut til at du med jakt her mener storviltjakt, er det kanskje like naturlig å flytte den til "Storviltjakt"? En av moderatorene kan hjelpe deg med flyttingen.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt naturlig å være usikker når en skal begynne med jakt og spørsmålene dine er relevante for de fleste, både nybegynnere og viderekomne. Det ene spørsmålet ditt er minst like viktig for erfarne jegere som for nybegynnere.

Er du klar? Før du starter hver jaktdag må du tenke gjennom hva som er målet og hva som er viktig.

Jakten starter når du lukker bildøren eller trakker inn på jaktområdet, da skal du være mentalt forberedt på at vilt kan dukke opp hvor som helst, du skal ha ladd våpenet om du jakter alene, er dere flere i følge så må dere ha avtalt hvem som skal gå fremst med ladd våpen. Jeg har et utall ganger hørt jegere si: Det kom et dyr, men jeg var ikke klar! Hvorfor gå på jakt om du ikke er klar, blir du trett eller ukonsentrert så ta en pause og få deg mat og litt hvile. 

Se forskjell på voksen kolle og ungkolle er nesten umulig i terrenget, med mye erfaring får du et inntrykk, men sikker er du ikke før du undersøker tennene.

For hjortebukker er det ikke mulig å bedømme gevirstørrelsen i terrenget, du får et inntrykk av voksen bukk, eller ungbukk, men fasiten får du ikke før du har skutt dyret.

Spør de mest rutinerte jegerne i din bekjentskapskrets eller på jaktlaget om generell jakt og be om råd. Det er så mye som de tror er selvfølge som du sikkert lurer på.

Når du får tildelt en post så har du en oppgave, det er å skyte det som kommer på din post. Alt for mange jegere, erfarne og uerfarne tabber seg ut på elektroniske duppeditter. Jeg driver ofte, og jeg opplever at postene skvaldrer på radio, og om det brukes We Hunt så er posten mer opptatt av hvor driverne er enn å passe på sin oppgave. Jeg har mange ganger gått forbi poster som ikke har sett meg fordi nesen er begravd i telefonen. Slå av all elektronikk som kan lage støy, bruk radioen kun til å lytte om du ikke direkte må svare. Spørsmål på radio må formuleres som ja/nei spørsmål slik at det kan svares bekreftene med ett eller to klikk.

Klarer du å sitte i ro og være stille er det første og viktigste leksjon.

Edited by Per-S
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...