Jump to content

Verdi på Swarovski kikkertsikte

andmagjen

Recommended Posts

Jeg solgte et slikt kikkertsikte (fra 1997) for en del år siden, og la det ut på Finn for kr 5500. Det gjenstod da 12 år av garantiperioden. Da ble det nærmest kamp på kniven, og idiotisk nok hadde jeg ikke skrevet "høystbydende over ...." i annonsen så første budgiver fikk det. En av dem som ikke fikk det skjelte meg ut for at jeg hadde solgt det for billig! Nå var dette riktignok helt strøkent, og hadde i tillegg gjennomgått ettersyn/funksjonstest hos Swarovski før salget. Kikkertsikter i Habicht-serien er tydeligvis ettertraktet, men bruksmerker trekker ned verdien noe. Om det ikke er riper i linsene må du nok være innstilt på å betale 5000 +/-.

Edited by Sølvrev
  • Like 1

Sølvrev skrev (4 timer siden):

Jeg solgte et slikt kikkertsikte (fra 1997) for en del år siden, og la det ut på Finn for kr 5500. Det gjenstod da 12 år av garantiperioden. Da ble det nærmest kamp på kniven, og idiotisk nok hadde jeg ikke skrevet "høysbydende over ...." i annonsen så første budgiver fikk det. En av dem som ikke fikk det skjelte meg ut for at jeg hadde solgt det for billig! Nå var dette riktignok helt strøkent, og hadde i tillegg gjennomgått ettersyn/funksjonstest hos Swarovski før salget. Kikkertsikter i Habicht-serien er tydeligvis ettertraktet, men bruksmerker trekker ned verdien noe. Om det ikke er riper i linsene må du nok være innstilt på å betale 5000 +/-.

Glimrende- takk for svar👍

• 1 year later...
Jegermeistern skrev (På 4.10.2023 den 15.24):

Jeg kjøpte et 1,5-6x42 Habicht fra en her på forumet for 6.000,-, det er vel "normalpris".

Hva slags rifle, i hvlken tilstand, er det du kaller "skrapjern"?

He he, denne så jeg først nå :-) 

Rifla er en gammel Parker Hale 30-06. Fin stokk som er pusset opp med ny kappe etc, men løpet er skutt ut. Fjær på sikringsfløy er gåen.

Hvordan gikk det med Swaro-kjøpet?

Det eneste jeg ville hatt å utsette på den kikkerten, er at det er for stor minste-forstørring til elgjakt! Jeg har overnevnte Swarovski. og Leica og Zeiss i 2,5 (Zeissen er, i realiteten, 2,7) - 10, på elgriflene. De to siste står konsekvent ned mot "dassrull-grensa (2,75?), sjøl der skuddavstandene kan bli fra 100 til 200 meter.

En kamerat har en PH fra midt på 70-tallet, OK Mauser-kasse, og et ganske pent Monte Carlo-skjefte. Han brukte for øvrig en fast 2,5 i mange år på den. Har man ledig plass på "garderoben", kan man jo ha PH-en stående, i påvente av et godt tilbud på ei pent brukt pipe i normal-kalibre.

andmagjen skrev (22 minutter siden):

men løpet er skutt u

Kan ikke være mange rakrifler i 30-06 som har utskutt løp. Selv har jeg aldri vært borti noen slike. Løp kan være ødelagt av rust og full av innbrent sot i bakenden men utskutt er de sjeldent. Hvem skyter 8-10000 skudd med en jaktrifle i 30-06.

Siktet er for øvrig glimrende til sitt bruk.

bardp skrev (1 time siden):

Kan ikke være mange rakrifler i 30-06 som har utskutt løp. Selv har jeg aldri vært borti noen slike. Løp kan være ødelagt av rust og full av innbrent sot i bakenden men utskutt er de sjeldent. Hvem skyter 8-10000 skudd med en jaktrifle i 30-06.

Siktet er for øvrig glimrende til sitt bruk.

I følge våpensmed var det en kombinasjon av rust/sot i løp og generell slitasje. Sendte pipa til kapping og gjenging, men han anbefalte å ikke gjøre det av hensyn til tilstanden. 

Børsa var tiltenkt noen juniorer i huset som innstegsvåpen. Er vel bare å lete litt etter ei pent brukt pipe :-)