Jump to content

Hvilken hagleammo til gaupe?


gaupejeger

Recommended Posts

RemWing HD ligger i lomma mi også, når jeg jakter hardskutt vilt. 12/89 - 2 og TT. Denne har jeg testet litt sjøl, og lest endel om. Jeg mener dette er det beste av fabrikkprodusert ammo pr. nå.

 

I fjor var det tema hos NJFF om hagle burde forbys på gaupe, pga. flere tilfeller av skadeskyting.

Først må man vel se på hvor mange som bruker hagle kontra rifle... deretter hva slags hagleammo som brukes.

Skyte på gaupe med 12/70 vismuth e.l. burde etter min mening være forbudt.

Etter gaupejakta i fjor snakket jeg med postkarer som hadde hatt sink-4 i lomma..Da er det noe vesentlig galt med kunnskapen om ammunisjon eller respekt for viltet. Helst trolig begge deler.

Vårt jaktlag stiller heretter krav til hva slags hagleammunisjon som godtas.

 

Med riktig ammunisjon er hagle ett fullgodt våpen til slik jakt. ( etter min mening det beste)

 

Brukes det rifle er det jo strenge krav til hva slags ammunisjon/anslagenergi som kan brukes, det burde det selvfølgelig vært på hagle også.

Link to comment
Share on other sites

Den Winmaster HD til remington er bedre enn noen blypatron noengang har vært. Både hastighetsmessig og pga gjennomtrengning. Når de drev ulvejakt fra helikopter for noen få år siden brukte de 12/89 med Remington Express US BB - bly. Regner med ulven er mere hardskutt enn gaupa. Disse hadde en hastighet på rett i underkant av 400m/s. En Wingmaster HD i 440m/s i US 2 var det jeg ville brukt på gaupe.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Remington Wingmaster 12/70 i str. 4 er en bedre gaupepatron enn de fleste blypatroner i 12/70, og vil fungere ypperlig på alle avstander du ville ha skutt før med blypatroner. Vismut BB fungerer nok det også, men hadde gått for Wingmastern hvis hagla tåler slikt. Men personlig har jeg kjøpt meg en 12/89 for å ha litt å gå på. Synes forresten det er skikkelig morsomt når folk bekymrer seg for prisen på gaupeammo! :lol: Hvis man skyter så mange gauper i løpet av vinteren at det blir dyrt å bruke patroner til 50 kr smellen har man et luksusproblem! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har tidligere bruk Remington Hevi-Shot 12/76 US2, men i år blir det Wingmaster HD 12/89 US2. Kostbart? Nei, drar ikke på jakt for å spare penger. Om det koster 10,- eller 50,- for smellen spiller ingen rolle når gaupa er på skuddhold. Har nok i mange år med ei pakke Wingmaster HD.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...