Jump to content

Nye hagle, Sporter vs Hunter


mario55

Recommended Posts

Hei,

 

 

Skal til våren gå til innkjøp av ny hagle. Har vært å ¨tafset¨en del på hagler og funnet ut at det blir en Browning B525 eller B725. 

Lurer på om noen kan forklare forskjellen på en Hunter og Sporter hagle? Og hva bør jeg velge? Ser det er forskjell på løpslengde og vekt. 

Kan man ha en 71 pipe med choker som bygger ut? Vil det gi samme effekt som 76 pipe?

Jakter med hund så børsa er som reglen i Vorn sekken, så vekt er ikke noe problem (Ser det er få gram som skiller). 

Er også ivrig på leirduebanen så hagla vil bli brukt en del der også. 

Link to comment
Share on other sites

Hei.

En sporter har,- foruten at de veier noe mer - litt "fetere" kolbe og som regel bredere kratigere bygget baskyle/låskasse, mere egnet å tåle intensivt bruk på bane. 

mario55 skrev (3 timer siden):

Kan man ha en 71 pipe med choker som bygger ut? Vil det gi samme effekt som 76 pipe?

Ja, det kan du selvfølgelig, men ingen annen effekt foruten at haglene når ut 5 cm! lengre-rent teoretisk - fordeler (om noe) med extended choker er fargekoding og lettere å skifte uten verktøy.

Med 76 cm piper blir vektfordeling og balanse litt annerledes,- lengre sikteplan,- litt tregere i håndtering, men för noen typer jakt (sjøfugl/gåsjakt) kan det være en fordel. Dette bør du prøve ut hvordan anlegget føles for deg...ellers er 71cm et beprøvet og utmerket valg til generell  og allround jaktbruk...og  lerdueskyting.

Mange jakter med sine sporter hagler og trives utmerket med det - MEN...alt etter som årene triller på setter man pris på våpen som ikke veier for mye.

 

Vi har experter på Browning hagler her på Kammeret som bedre enn meg kan fortelle mere nøyaktig forskjellen på akkurat B525 og B725.

Lykke til. 

 

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

Denne tråden tar for seg litt av det samme: 

 

 

For min del har jeg hatt en Browning B725 sporter med 76 cm pipe i snart 10 år, brukes mye på andejakt og gåsejakt.  Ser at flere nettsider sier at den skal veie 3,5 kg, min hagle er 3,7 kg. Det er egentlig bare en fordel for mitt bruk, ser kanskje for meg at den kan bli irriterende tung å gå med i hendene en hel dag på skogsfugljakt eller lignende. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...