Jump to content

Moment KAMV-skinne


B.Hansen

Recommended Posts

KAMV-skinner er i stål, så jeg antar at M3-boltene også er det.  Hele skinnen er satt inn med fett og lagt i plast, fettet har størknet så jeg kommer til å rense den helt -noe som etterlater null smøring av gjengene.  Overflatebehandlingen er sort på skinne og bolter.

 

Jeg spurte KAMV om tiltrekningsmoment først, før jeg spurte her på forumet, og svaret var (sitat) "Mener og huske det var 2 NM".  Så hvis vi ikke fokuserer på hverken og/å eller store og små bokstaver i sitatet forteller responsen meg at det er nytteløst å spørre om materialkvalitet samt overflatebehandling.  Det må derfor noen flere antagelser til: Hvis 2 Nm er riktig svar så er kvaliteten i boltene mellom 4.8 og 5.6 et sted, noe som er lavt.  Så er spørsmålet om stålkvaliteten i skinnen er så lav at man har valgt lav kvalitet i boltene også, eller om boltene egentlig har  en høyere kvalitet.  Uansett, jeg kommer ikke i mål med utregningen fordi det er ukjente faktorer og lurer derfor på om det er noen på forumet som har en KAMV-skinne og husker hvilket moment de trakk til med som gjorde at montasjen holdt seg på plass.

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (22 minutter siden):

Er du sikker på at det et M3? De vanligste skruene til montasjer et M3,5 evt. 6-48 UNS. 
 

Ser du i tabellen jeg linket til, må du opp i 12.9 skruer for at de skal kunne trekkes til med 2 Nm. For 10.9 står det 1,9 Nm. 
 

Jeg målte med skyvelær og hadde på meg briller, så jeg er ganske sikker på at det er 3 mm. Det er mulig jeg må måle en gang til for å sjekke om det er 6-48 UNS da jeg ikke vurderte muligheten for noe annet enn mm fra en norsk leverandør.

 

Tiltrekningsmomentet beregnet jeg med den ene linken du la ut:

 

image.png.c26efc55cd71097f62a0acdfde7261e3.png

 

image.png.aa10cf9f11dea6f7a76f5f0bf4a65328.png

 

Dette er helt andre resultater enn i tabellen under, uten at jeg umiddelbart ser årsaken.  MEN, det er fryktelig mange år siden jeg holdt på med dette sist og jeg kan i farten ha hoppet over noe vesentlig.

 

image.png.7cec6030edb87828c4d7450147438063.png

 

Det siste jeg vil er jo å trekke til med 2 Nm og plutselig kjenne null motstand.

Link to comment
Share on other sites

B.Hansen skrev (2 timer siden):

Hvilken smøring anbefales?  Jeg har et greit utvalg hjemme, men ikke gjengepasta så det må eventuelt kjøpes inn.

Det meste er bedre enn ingenting. Om du har en olje vil det fungere bra. 

Trenger nok ikke molycote, silver goop el. for å dra til to bolter, men ikke gå tørt!

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Burde ha oppdatert og avsluttet denne tråden:

 

Jeg endte opp med å ikke fjerne alt fettet fra KAMV-skinnen, men heller tørke bort det som var på utsiden.  Det vil si at fettet som allerede var på gjengene fortsatt er der.  Jeg trakk til med 2 Nm og har sjekket momentet igjen etter skyting uten å måtte stramme igjen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...