Jump to content

Lånt rifle inn i Sverige?


Kriegh

Recommended Posts

Kompisen min må låne rifle til tiurjakten. Noen av dere som har erfaringer med å ta med seg lånt våpen til Sverige?

Vi tar med gyldig lånekontrakt, og fyller ut skjema på www.tull.se

 

Er det godt nok? Dessuten vil vi passere en av de mindre grenseovergangene midt på natten, må vi stoppe om det ikke er folk der?

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke godt nok for en venn av meg i fjor. Han lånte min rifle med gyldig kontrakt, stoppet i svensk toll på veg inn i Sverige (på eget initsiativ), men måtte sette igjen våpenet der siden han ikke hadde eget våpenkort på den.

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke godt nok for en venn av meg i fjor. Han lånte min rifle med gyldig kontrakt, stoppet i svensk toll på veg inn i Sverige (på eget initsiativ), men måtte sette igjen våpenet der siden han ikke hadde eget våpenkort på den.

 

Norske og danske eller finske jegere trenger kun å fylle ut våpendeklarasjon på internett. Trenger ikke å stoppe i tullen.

 

Fra tullverket:

Undantag från uppvisande av införseltillstånd:

 

Du som reser in från Danmark, Finland eller Norge behöver inte införseltillstånd vid införsel av jakt- och tävlingsvapen om giltig vapenlicens (eller motsvarande) utfärdad i något av dessa länder finns, och om vapnet införs för maximalt tre månader.

Du som reser in från Danmark, Finland eller Norge och har giltig vapenlicens (eller motsvarande) i något av dessa länder för genomresa i Sverige för jakt eller tävling i Danmark, Norge eller Finland.

Du ska vid ankomsten till Sverige göra en anmälan till oss på införselorten och fylla i Tullverkets blankett Deklaration för skjutvapen och ammunition.

 

Du ska även visa upp vapen, vapenpass/vapenlicens för tullpersonal.

 

Vapenanmälan via Internet

Om du lämnar vapendeklarationen via Internet (gäller enbart resande från Danmark, Norge och Finland) behöver du inte uppsöka tullen vid inresan till Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Norske og danske eller finske jegere trenger kun å fylle ut våpendeklarasjon på internett. Trenger ikke å stoppe i tullen.

 

Vapenanmälan via Internet

Om du lämnar vapendeklarationen via Internet (gäller enbart resande från Danmark, Norge och Finland) behöver du inte uppsöka tullen vid inresan till Sverige.

 

Hvordan gjør du dette med lånt våpen da? Må jo fylle ut nummer på våpenkort eller våpenpass...

Link to comment
Share on other sites

I alle fall så kreves det enten at man stopper og deklarerer våpenet hos tollerene, ELLER at man har EU-våpan pass, og fyller i deklerasjon på tull.se.

 

Det holder i ingen tilfeller med å fylle ut skjemaet på tull.se, da man også må deklarere våpen UT og så INN i Norge igjen.

Link to comment
Share on other sites

han har jo lånt våpenkortet også.....

 

Er det lov å låne bort våpenkortet? Mulig jeg tar feil, men trodde låntager bare skulle ha en skrevet kontrakt med det pliktige innholdet. En del av pliktig innhold er jo nummeret på våpenkortet til utlåner, men det virker feil for meg å legge inn annen manns våpenkortnummeret på våpendeklarasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Det kunn tillatt å med eget våpen til sverige,,,,,altså lånt våpen er IKKE lov, da må han kjøpe det først,,, :D

 

Slik var det hvertfall for noen år siden da jeg ringte Tollstasjonen i området der jeg bor i forbindelse med konkuranseskyting , våpnet måtte stå registrert på meg og vi måtte vise våpenkort for klarering , men mulig dette er forandret i dag .

Link to comment
Share on other sites

har mange ganger hatt lånt våpen med meg i gjennom sverige.

man må ha våpenkort og utlånserklæring med seg. og norsk våpenkort som viser at du har våpen selv er neppe noe minus å vise....

 

jeg skulle til søta bror for noen få år siden på toppjakt,jeg hadde da ikke rifle så jeg skulle få låne ta en jeg kjenner,di jeg snakka med sa at det var bare og skrive en utlåns erklæring og ta med våpen kort og reise og jakte,,,,,men under 1 uke før avreise så fikk jeg for meg at jeg måtte ringe og sjekke med di som skal vite det her,,,,Våpenkontoret på elverum ble da ringt og fikk da følgende svar*du har ikke lov og ha med deg lånt rifle til sverige,du må eie* å du dæven jeg fikk hjerte klapp og parkinson i stemme og kropp,,,,,,men fikk ringt han jeg sku låne av og ble enig om at jeg kjøper børsa....phu,,,,men pokker våpensøknad må jo fikses,,,,,ringte våpenkontoret på elverum og fortvila og stressa lurte jeg på om dette kunne la seg løses,,,,,*ja sier hun kan du komme hit nå??* er der om 5 min sa jeg,,,,møtte opp og fikk søknaden,,,,,trodde jeg da det var bare og levere den,,,,men neida jeg måtte til brumunddal lensmanns kontor og få den godkjent,,,,å pokker nå går dagene tenkte jeg,,,men hu ringte og lurte på om dem kunne ta i mot meg,,,,,å det kunne dem,,,,hivde meg i bilen og kjørte som et svin,,,,kom dit og leverte søknaden,,,,,,,så sier hu dama i skranken *har du kjørt litt vel fort nå?? ser hun rart på meg :oops: øøøø ja litt kanskje,,,,men glad det ikke var noe radar ja :D fikk godkjent søknaden og så tilbake til elverum,,,,dette tok ca 1 1/2 time......fikk våpen kort i henda og da hadde detta maset vart i 3 timer,,,,,jeg var så himmla glad at jeg nesten ga hu dama en klem :D så det er min erfaring om innførsel av våpen til sverige,,,,,,

Link to comment
Share on other sites

Før det gikk an å fylle ut skjema på internett, så reiste jeg og min bror gjennom tollen på storlien (via stjørdal). Broren min med lånt våpen, våpenkort og utlånserklering. Inn på tollen fylte ut deklarasjon og viste det han hadde av papir. Etter 15 min var i på jakttur til Hærjedalen. Tiur ble det også. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk dette til svar (januar 2007):

 

Hej!

Här kommer svaret på din fråga med diarienummer TV13-2007-62.

 

Nej det är inte tillåtet att medföra ett lånevapen, det är endast tillåtet att införa de vapen, man har licens för.

 

Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de regler som gäller idag. Om du har fler frågor får du gärna kontakta oss igen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...