Jump to content

Lading Sonic Ballistic Hunt .22-250


Casey Jones

Recommended Posts

Noen som har erfaringer, tips eller råd om lading av Sonic Ballistic Hunt i .22-250? Jeg har ikke kjøpt kulene ennå, men det ser ut til at Landrø har 50 gr på lager. Av krutt har jeg N140, N550 pluss diverse. Er ikke fremmed for å kjøpe noe annet heller, men i disse dager må man ta det som finnes. Pipa har 1:9 stigning. Jeg bruker ellers diverse varmintkuler som f.eks. 53 gr Varmageddon. Tiltenkt bruksområde for Sonic er primært rådyr. Det er vel det eneste viltet jeg er skeptisk til å ikke drepe sikkert med varmintkuler. Går sikkert brillefint i 9 av 10 tilfeller, men better safe than sorry. Det er vel ikke helt unaturlig å påkalle @ignorant her.

Link to comment
Share on other sites

VV oppgir 27,9 - 31,5 gr N140 for Naturalis. https://www.vihtavuori.com/reloading-data-tool-rifle-handgun-cowboy-action-shooting/#/imperials/1/6/-1/-1/-1

Det er jo et greit utgangspunkt. Men skal ikke Sonic-kulene tåle noe høyere ladevekter enn andre homogene kuler uten avlastningsriller? I utgangspunktet tenkte jeg å prøve N550 for mest mulig hastighet*. Ser ut til at det tåles ca. 2 gr mer N550 enn N540. Og VV oppgir Max. 34,1 gr N540 for Naturalis. Det tilsier at max. for N550 bør være i området 36 gr. Og for 69 gr HPBT oppgis 34,6 gr N550, så det ser ut til å henge på greip.

Jeg får sjekke hva GRT sier. Og uansett kommer jeg til å starte forsiktig.

 

* Ja, for det blir sikkert ikke noe særlig høy hastighet på ei 50 gr kule til rådyr i .22-250 🤪

 

Edit: Fant noe ladedata her: https://nielsengunparts.com/ladedata/ 34 - 36 gr 203B

Edited by Casey Jones
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...