Jump to content

Håndkikkert


dragøy

Recommended Posts

Hei. Kan legge 3500-5000 i kikkert. Har funnet Leupold bx2, zeiss terra ed, gpo. Vanlig friluftsliv, småviltjakt, elgjakt i terreng med mye skog og ingen større åpne flater.

Hvilken er å anbefale?

Edited by dragøy
Manglet litt info.
Link to comment
Share on other sites

Du skriver ikke noe om bruk under dårlige lysforhold, men som en all round-kikkert ville jeg sett nærmere på denne: Nikon Monarch M7 8x30 - Håndkikkert - Natur og Fritid

Og om du strekker strikken litt lenger tror jeg neppe du finner noe bedre kjøp enn denne modellen: Nikon Monarch M7+ 8x30 - Håndkikkert - Natur og Fritid

 

Edit: Dama har 10x30-utgaven, og den imponerer meg. 10x er kanskje mer egnet til fugletitting enn 8x som gir et noe roligere bilde.

Edited by Sølvrev
Presisering ift ny info
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte nettopp en Meopta Optika Meopro 10x42. 

Den har vært med på reinsdyr/hjortejakt i år, og prøvd den ved siden av en Swarowski CI Companion flere ganger. 

Swarowvski'en veier vel 100g mindre (Meoptaen tror jeg tikker inn på ca 650g), men koster tre ganger så mye. 

Meopta'en er like "klar" og se i, og kontraster etc. er det ikke noen synlig forskjell på når man sveiper rundt i terreng. 

I tillegg er den litt bedre i dårlig lys (x42 vsx30). 

Virker veldig robust laget, og god å holde stille. 

Til 4490.- er det ett veldig godt kjøp vil jeg si.

Link to comment
Share on other sites

Når eg ferdes i skogen har eg som oftest med meg ein 7x42 med stort synsfelt. 7x gir eit roligt bilde med meir dybde enn t.d. 10x. Meir dybde i bilde gjer og sitt til at det blir enklere å lese/forstå terrenget.

Ein 7x42 av prima kvalitet er også super skumringskikkert.

 

Eg vil anbefale å kjøpe brukt Zeiss Dialyt 7x42B T*P*. I god stand vil den koste ca. fem tusen.

Edited by brisen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fikk en swarovski habicht 7x42 av den grønne gamle typen for noen dager siden. Smalt synsfelt men tror ikke jeg har hatt maken til kikkert. Jeg har hatt ganske mange ulike fra zeiss og leica. Den anbefales om du finner en brukt er det et røverkjøp som regel men ikke så værst pris på en ny heller. At den selges fortsatt skjønner jeg nå etter noen dager. Tore

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...