Jump to content

Gammel Norma 30-06 kjøpeammo


Langlo

Recommended Posts

Jeg har arva noe ammunisjon etter Farfar som døde i 84 (så de er garantert eldre enn dette). 130 grains Norma Softpoint og 180 grains Silverblixt. De er begge i uåpna 20 - pakker med prislapp på. 

 

Jeg lurer på egenskapene til denne ammunisjonen. Fart? Virkning i vilt etc. De er lagret tørt. Noen motforestillinger mot å skyte med dem sikkerhetsmessig?

 

Eventuell samleverdi?

 

God helg, forresten 

 

Mvh Langlo

Edited by Langlo
Link to comment
Share on other sites

  • Langlo changed the title to Gammel Norma 30-06 kjøpeammo

Om de kan skytes med? Jeg ville nok "slaktet" en av hver og sjekket tilstanden på kruttet først. Om de kan brukes på vilt? Tja, de er ladet med tradisjonelle mantlede kuler uten noen lodding til blykjernen. Og virkningen til Silverblixt sier vel nesten seg selv...😉 Jeg ville ikke brukt noen av dem til matvilt, men til rev er det nok god knall.

Link to comment
Share on other sites

Disse er nok omtrent like god, eller dårlig som de var da de ble kjøpt. Jeg ville ikke brukt dem på jakt, men de er mer enn god nok til trening og oppskyting. Til jakt ville jeg kjøpt patroner med en mye bedre kule, med eller uten bly. Swift A-frame eller sciroco, Woodlleigh eller andre premium kuler. Det finnes mange tilfredstillende blyfrie i 7,62. Barnes er god, men det er flere andre som holder mål.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (Akkurat nå):

Disse er nok omtrent like god, eller dårlig som de var da de ble kjøpt. Jeg ville ikke brukt dem på jakt, men de er mer enn god nok til trening og oppskyting. Til jakt ville jeg kjøpt patroner med en mye bedre kule, med eller uten bly. Swift A-frame eller sciroco, Woodlleigh eller andre premium kuler. Det finnes mange tilfredstillende blyfrie i 7,62. Barnes er god, men det er flere andre som holder mål.

Jo, takk😊 Enig det. Jeg har lada i mange år og foretrekker premium kuler til matvilt. - Jeg synes bare det hadde vært artig å hørt om noen hadde konkrete erfaringer med dem. Lader med oryx, barnes tsx, core loct ultra etc. - Og i vår fikk bukken en 165 grains oryx i 308win av meg også (livet leker).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har slaktet dyr skutt med Norma vanlige jaktkuler, om det var silverblix eller noe annet husker jeg ikke. Men slik som noen av slaktene så ut fikk det meg til å bruke Norma Alaska i 9,3. Den opprinnelige Alaskakulen med stålmantel, ikke etterfølgeren. Da kunne vi stort sett spise helt inn til hullet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...