Jump to content

erfaring med Henry big boy lever action med eller uten side port 20" 30-30  eller .44 magnum


babu87

Recommended Posts

Hei!

Noen som har erfaring med Henry big boy lever action med eller uten side port 20" 30-30  eller .44 magnum, hva kan man forvente av presisjon på 100m? 

 

(legger til grunn god ammo, skyting fra bagg, kikkertsikte og god skytter, altså hva rifla klarer å levere gjevnlig ikke bare en gang av og til)

 

Link to comment
Share on other sites

Hei, ut fra YouTube så Ser henry mye mer skikkelig ut en for eksempel Marlin, om det ikke stemmer så skrik ut, har du Henry?Henry leveres også med 8-kantet løp, er tyngre og virker mer beafy, jeg får litt frysninger av sugerørsløp, og ekstra vekt gjør meg ingen ting.

 

Har hatt marlin 1894 i .44 magnum, den hadde desverre microgrove løp, den funket fint til westernskyting, med 100m kunne man bare glemme. Samlingene var så store at slug fra hagle var faktisk betydelig bedre. Og da er det prøvd mye forskjellig ammo. Skutt fra bag, kikkertsikte, skikkelig rengjøring av løp ++.

Har ikke lyst å oppleve det igjen.

 

Er absolutt enig at å skyte .44 magnum er betydelig mer handy, enn å gå opp til 30-30

 

Tenkte på 30-30 siden jeg kan lade selv, og om det kommer blyforbud er 30-30 mer tilgjengelig for blyfrie kuler. Samt at man får høyere BC og burde da også gi bedre samlinger på 100m. Er klar over at bøylerifle ikke er en benkeskytter, men om man kan stole på ikke stort mer en 2,5 tommer på 100m så er det greit.

 

Hadde håpet på om noen har en av utgavene, har god eller dårlig erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en Uberti 1873 i 357, har mistet mye av troen på pistolkaliber opp til 100m i bøylerifle, selv om ønsket har vært stort. Kan ikke se for meg blyfri .357 kuler/ammo. er eller blir veldig tilgjengelig. Om man kunne fått under 3,5 tommer på 100m så hadde jeg godt for pistolkaliber, men fra tester har det vært temmelig tvilsomt. Mener at man bør ha så pass god samling at man har muligheten til å ta skudd på 100m, samtidig som man ikke bruker hele ringen på storviltprøven. Mulig jeg har vært uheldig med løpet jeg fikk på min Marlin.  Om man er helt ned i 50m som man har sett tidligere, kan man like gjerne skyte slugs eller premium buckshot.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt, men....

Marlin microgroove i .44mag har jeg skjønt er notorisk romslig i dimensjonene, og kan være vanskelig å få til å gå med standard kuler. Med støpekuler går folk gjerne opp i .433 før presisjonen kommer. Dine erfaringer er ikke nødvendigvis representative for patronen.

 

Min Marlin 30/30 microgroove liker .311- kuler, da går den riktig bra (relativt sett, dvs ca 5 skudd/45mm/100m med karabin og lavforstørrende kikkert, og selvstøpte kuler).

 

30/30 er en velbalansert, hyggelig bøylepatron med lett tilgjengelige hylser. Ettersom hylsene er ganske tynnvegget, egner de seg for reduksjonsladninger. Jeg lader min fra 32/20- nivåer og oppover, skikkelig kos. Jeg liker den! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

babu87 skrev (25 minutter siden):

Har hatt en Uberti 1873 i 357, har mistet mye av troen på pistolkaliber opp til 100m i bøylerifle, selv om ønsket har vært stort. Kan ikke se for meg blyfri .357 kuler/ammo. er eller blir veldig tilgjengelig. Om man kunne fått under 3,5 tommer på 100m så hadde jeg godt for pistolkaliber, men fra tester har det vært temmelig tvilsomt. Mener at man bør ha så pass god samling at man har muligheten til å ta skudd på 100m, samtidig som man ikke bruker hele ringen på storviltprøven. Mulig jeg har vært uheldig med løpet jeg fikk på min Marlin.  Om man er helt ned i 50m som man har sett tidligere, kan man like gjerne skyte slugs eller premium buckshot.

 

Har skutt 5cm grupper på 50m uten problemer med Marlin  1894 med jaktdiopter i 357.

 

På metallsiluett er det "vanlig" at en får 357 til å gå på 10-15cm på 200m med Contendere og revolvere.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (2 minutter siden):

 

Har skutt 5cm grupper på 50m uten problemer med Marlin  1894 med jaktdiopter i 357.

 

På metallsiluett er det "vanlig" at en får 357 til å gå på 10-15cm på 200m med Contendere og revolvere.

Vet det i utgangspunktet skal gå som smurt, men begrenset hvor mye bomkjøp man skal gjøre om man får tøyseløp. De samlingene som du nevner hadde bringt frem et stort smil om de var konsistente. Henry virker som det beste i lever action, men begynner nok å helde mot 30-30, det må da være noen som har ei Henry big boy.

Link to comment
Share on other sites

spindrift skrev (21 minutter siden):

Jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt, men....

Marlin microgroove i .44mag har jeg skjønt er notorisk romslig i dimensjonene, og kan være vanskelig å få til å gå med standard kuler. Med støpekuler går folk gjerne opp i .433 før presisjonen kommer. Dine erfaringer er ikke nødvendigvis representative for patronen.

 

Min Marlin 30/30 microgroove liker .311- kuler, da går den riktig bra (relativt sett, dvs ca 5 skudd/45mm/100m med karabin og lavforstørrende kikkert, og selvstøpte kuler).

 

30/30 er en velbalansert, hyggelig bøylepatron med lett tilgjengelige hylser. Ettersom hylsene er ganske tynnvegget, egner de seg for reduksjonsladninger. Jeg lader min fra 32/20- nivåer og oppover, skikkelig kos. Jeg liker den! 

Har prøvd .432 av og til bedre, noen ganger ikke i det hele tatt. Lukter at jeg helder mot 30-30, greie samlinger det. Så da gjenstår det å treffe på gode ord om Henry. Hvordan er du ellers fornøyd med Marlin 30-30?

Link to comment
Share on other sites

Min Marlin 30/30 er bygd på 80-tallet en gang. Det er en sånn stutt sak uten pistolgrep. Det har aldri vært tull med den, og presisjonen er god (for konstruksjonen). Den har fast oppholdstillatelse hos meg!

 

Hvordan nyere produksjoner er, vet jeg jo ikke. 

 

Jeg er forøvrig også nyskjerrig på Henry, men kan ikke bidra med erfaringer dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Browning BLR og Henry Longranger har boksmagasin, og gir dertil bedre utvalg på kuler. 

30-30 i rørmagasin begrenser kulevalget noe. 

 

Sideutkast er en fordel om du ønsker kikkert muligheter. 

 

Når det kommer til presisjon i de større bøyleriflene så heller jeg mot Pedersoli. 
Pedersoli kan levere bøylerifler i .45/70  30-30 og .348Win. Alle basert på Winchester 1886. Jeg har en slik i 45/70 og vakrere rifle skal du lete lenge etter. Men den er tung, 4,5kg. 

Meg bekjent at de aldri tidligere laget .30 cal. og er derfor litt skeptisk til presisjonen i de, samt at de levere de med en stokk som ser ut som den er tatt ut fra en hvilken som helst BRIO butikk. Det er så langt fra vakker som det går ann å komme. Eneste som kler plaststokk er rustfri Marlin. Og den også blir mye vakrere med laminert grå stokk. 

 

Oktangulært løp er vakkert og tidsriktig på bøylerifle. 
Mitt valg hadde vært lett om det skal være pistol kaliber; 
H006GD_Hero.jpg
Men klart at en får to vanlige med oktangulært løp for prisen av denne.. Men jeg verdsetter fancy treverk. Hadde bare Henry tilbyd de flammeherda kassene med høyere grad treverk så. 
H012GMCC_H012GRCC_Hero.jpg

 

Edited by TMB
Link to comment
Share on other sites

Takker for inspill. Bøylerifle med boksmagasin er et praktisk forslag, men blir veldig lite tidsriktig, skal helst være litt old-school.

 

Skal ta en titt på Pedersoli, godt tips. Henry har jo side port, case hardened kasse og ikke så verst treverk fra bilder. Ei litt tung dame er helt i orden om hun er flott å se på og skarp i nebbet. Skal høre med levering. Hvor kjøpte du din?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...