Jump to content

Skyte med åpne sikter


Vaquero

Recommended Posts

Åpne sikter er nesten ikke å se på jegertreningen:

Ikke så merkelig heller, kikkerten har gitt de fleste (alle) bedre forutsettninger for human jakt. Likevel er det noen "særinger" med diopterløsninger på bøylerifler. Det sier seg selv at vi snakker om hold under 100 meter i egnet lys og greie skuddsituasjoner. Jeg skjøt opp til storviltprøven med min Mauser M/1908 i kaliber 7x57 Mauser. Jeg har per nå skutt opp med tre rifler, en er 7mm,Rem.Mag. med kikkert. Generelt i dag er det pisolskytterne som har skur og korn som standard sikter.

Jeg skyter mye med åpne sikter, skur korn og diopter. Det en må være bevisst på er at det er en sak å skyte på banen med sorte og hvite kontraster på skivene, en møter andre sikteutfordringene i felt. Lyskrevende - målet forsvinner bak kornet, målet gir dårlige kontraster osv. Alt blir mer utydelig jo lenger avstanden blir.

 

Eldre infanteririfler:

Jeg har skutt med mange typer infanteririfler (boltmekanismer), div. Krag - ulike modeller Mausere - Enfield - Mosin Naganter - Schmidt Rubin rettrekker. Den morsomste rifla jeg har og som jeg skyter en del med er en fransk MAS-36 med diopter, den har de dårligste siktene enn alle andre som er nevnt her. Jeg jakter IKKE med den, den er mindre forutsigbar på hvor du treffer. Jeg har skutt på forsvarets grønne hel og halvfigurer ut til 300 meter med KV59F1 med diopter med godt resultat. MAS-36 på 200 meter og grønn halvfigur er maks utfordring på bane med gode lysforhold, siktene er grove. For å se figuren må en sikte lavt på profilen/skiva, skuddet sitter ca. 10 - 20 cm over siktepunktet, egentlig litt logisk, da ser man i det minste målet over kornet. Jeg tenker stadig på de stakkars infanteristene som måtte bruke slike våpen i felt, utydelige mål som er kamuflert og ofte dårlig lys. 

 

Jeg fant en glemt rådyrblink på låven:

Jeg satte den opp på 80 meter og skjøt konsekvent sittende på en sammenleggbar og nedkortet stol som jeg bruker på post. Lysforholdene var hardt forstyrrende lys fra siden. Mauseren gikk strålende på første og siste forsøk, siktet ca.10 cm. under treffpunktet, lavere får jeg ikke baksikte. MAS-36 hadde jeg ikke favorittkula til for hånden, der ble det mye fomling, se lappingen på bilde under. Jeg lot en gang to DFS-skyttere prøve MAS-36 på banen, 100 meter. Den ene traff ikke skiva, den andre traff litt her og der. Tenk dere en ikke helt spesialist fersk infanterist!! Den rifla krever mye trening. MAS`en er en av de bedre med tanke på lynrask omladning med klips og kjappe repeteringer, korthold strid helt i toppklassen blant boltrifler. 

7mm. og 7,5.JPG

 

7x57 og 7,5x54.JPG

 

7mm. Mauser serie 1.JPG

Det er fem skudd pr. serie, her er to skudd tett i ett hull.

7mm. siste serie.JPG

 

7,5x54 siste serie.JPG

 

DSC06436.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Artig å å bedrive litt god gammeldags blinkskyting med åpne sikter, bruker stort sett Lee enfield, Krag eller Mauser når de årlige pliktskuddene skal gjennomføres.

Går stort sett best med Kragen (1912), og denne har i mine øyne de beste siktene. 

I år ble Lee enfielden brukt,måtte justerte litt på høyde for å kunne skyte rullende og holdt svarten med god margin ved videre skyting, veldig moro.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

martinJ skrev (41 minutter siden):

Går stort sett best med Kragen (1912),

Krag modell 1912 er min favoritt, har den ikke selv. Jeg har prøvd den og er enig med deg, 1912 er en passe mellomting av de korteste og lengste Krag-modellene. 

 

Haavard skrev (29 minutter siden):

For ikke å snakke om de stakkars målene..

Krig er noe svinere ingen bør oppleve, mange unge er bare utskrevet (før i tiden også nå) og de får det våpnet de får uten å kunne velge noe som helst. Uansett er det interessant å gjøre noen vurderinger rundt infanteririflenes anvendelighet, pluss og minuspoeng opp mot hverandre. Mange infanteririfler fra ulike land og opphav er overtatt av sivile jegere som de er i originalstand, som regel ikke bedre enn sivile løsninger for jakt. 

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...