Jump to content

Spohr L562, en liten review


martinJ

Recommended Posts

Litt tidligere i år kom det rare innfallet at jeg måtte skaffe meg en ny 10mm auto, ved utfylling av søknader slo det meg at jeg aldri har eid en fullstørrelse revolver til revolverfelt, programmet har dog tidvis blitt skutt med spesialrevolvern.                                                                                                               

Uansett like greit å fylle ut en søknad først som sist, og se om det dukker opp noe spennende på Finn.no var tanken, utover dette var eneste kriterie å ikke kjøpe nyere S&w, og i hvert fall ikke 686 (for all del bra greier, men akk så kjedelig).

På tur til Kristiansand for å kjøpe 10mm ble jeg litt oppmerksom på noen ganske så jålete revolvere fra en ganske ukjent tysk produsent, Spohr.                                                                                                                          

Spohr har tydeligvis en stund drevet med tuning av Smith & Wesson revolvere, men har siden tatt steget helt ut og produsert sine egne.                       

 

Modellen heter L562 og er basert på 686.                                                                                                                             

Jeg kikket på samtlige Spohr revolvere i butikken, de såkalte custom modellene var litt for jålete i mine øyne, og de var visst satt opp til kun å fyre av federal hetter, Standarmodellen var dog litt mer etter min smak, jeg synes egentlig den var jævlig fin, og ikke minst dyr.                                                                       

Jeg var uansett ikke her for å kjøpe revolver til masse penger, så den ble pent hengt tilbake, mens papirarbeide ble fyllt ut og jeg sto og skravla med den hyggelige sørlendingen bestemte jeg meg brått for at jeg likesågodt kunne kjøpe med en revolver og, så da ble den rustfrie standardmodellen plukket ned fra hylla igjen. Til mitt forsvar var den jo litt demobrukt og til bittelitt redusert pris……….

Så litt om revolveren, av utseende minner den vel ganske mye om en del custombygde S&W, den er rustfri med glassblåst finish, bakenden og låsehakkene på tønna er blanke. 

       

image.jpeg.bb4c5c3d013b2288db08dece6c2a3ac3.jpeg                                                   

Baksikte er LPA, Forsikte er utskiftbart og antas å være være fra Spohr selv.                                                                      

Mens tønna på S&w låses i forkant av akslingen låses denne i krana, låsingen er iform av en fjærbelastet kule rett under under akslingen.  

image.jpeg.c8cbb3228ac08317fc9eb7d4e3932e24.jpeg                                                                                                 

Utløserknappen for tønna er av den forstørrede typen.                                                                                                                            

image.jpeg.c7475369e94a2b6d8292355cb08d2472.jpeg

 

Innvendig ser en tydelig at dette er basert på S&W, mekanismen er så å si den samme, innvendig finish er svært bra, og det ser lekkert ut.  

image.jpeg.297b465bfae93207795aecef29ae5aeb.jpeg                                                                                                       

Slagfjæra er ei spiralfjær og kan justeres, en låseblokk i messing sørger for at det hele ikke skal endre seg, for justering løsnes fire skruer på låsblokka, og en kan deretter justere slagfjæra ved å stramme eller løsne en sleide som omslutter denne. (veldig forseggjort, men mer tungvint enn S&w)     

image.jpeg.0da83e3d883994362c7d732e6a435940.jpeg                     

Grepet som sitter på er fra prosdusenten, det er gråbrunt laminat(?) og relativt stort med fingerspor, foreløpig liker jeg det ganske godt.  (Grep til S&w  skal passe)                                                                                                                          

Avtrekkeren har en justerbar overtravel stop, denne kan blant annet justeres slik at en kun får skutt DA.                                                                                                                                                                                     

Pipa er 6tommer lang , med full lug og flate sider, over og underside er noe avrundet, pipa er kanskje det som skiller seg mest ut ved denne revolvern, det er nemlig ei polygonpipe.                                                               

Samtlige skruer på revolveren er av Torx type, det passer meg som har ødelagt x antall flatskruer svært bra.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

 

Ingen av delene i revolveren skal være støpegods, men er frest eller skjært ut av noe som heter Martenistisk rustfritt stål, dette kan jeg ikke utdype noe særlig på, men høres jo riktig så fint ut…..

Revolveren leveres i en plaskoffert med påtrykt Spohr logo og formskjært innmat, bruksanvisning og flagg til tønna er alt som medfølger, synes egentlig så dyre våpen bør leveres i litt finere koffert ala Negrini, men det får så være. image.jpeg.f704b5cb961c24e9ddce9301d2df9587.jpeg                                                                                                                                                     

Avtrekket på revolveren er i SA som en burde forvente svært bra, men for lett slik revolveren var justert.                                                                                                                                                                                             

DA avtrekket er ikke det letteste jeg har kjent, men føles silkeglatt, etter litt bruk trives jeg kjempegodt med det.

Revolveren føles ganske massiv og tung,  med sine 1425gram skal den være ca 300gram tyngre enn en std 686.

Dagen etter revolveren kom hjem bar det ganske raskt til skogs for litt prøveskyting, litt diverse ble testet, 148HBWC (både bly og plated)  virket å gå dit det skulle, guttungen på 13 skjøt sine første grove revolverskudd og var joggumeg ganske så treffsikker, plinging fra diverse stålmål skapte særs god stemning.

image.jpeg.32f332b518eeeb3cade52f2ecf6eefd6.jpeg

       

Etter hvert har litt diverse blitt testet på papp, all testing er da gjort med 2hender på duellskive @25m.    105grn SWC er tydeligvis uaktuelt i denne revolvern, litt forskjellige ladninger er prøvd, jeg greier ikke å holde disse innafor innstikket.                                                                                                                                  Jeg hadde ganske mange 125grn coata rundnese kuler fra Blykula liggende ferdiglada, disse var lada til maks oppgitt ladning med N320, i spesialrevolveren ble det litt for mye rekyl for min smak, så de lå langt baki skapet, med ca en halvkilo mer revolver var rekylen en helt annen, presisjonen virket også tilfredstillende, og ved rolig skyting har det blitt mange serier fra 45 og opp.                                                                       

85grn HBWC fra H&N hadde jeg også liggende, disse har jeg aldri fått til i spesialrevolvern, men de virket å gå brukbart i denne.                                                                                                                                                         

Etter en del skyting har jeg kommet til at 148 og 125grn HBWC fra H&N har gitt best resultater sålangt.

Revolveren har ganske høyt treffpunkt, og med LPA skrudd helt ned går den fortsatt høyt, jeg liker å sikte  på små skiver ved felt og synes egentlig dette fungerer greit, men kunne kanskje tenke meg noe mer justeringsmulighet ift baneskyting da jeg nå må sikte rett i underkanten på innstikket på duellskiva på 25 for å ligge noenlunde midt i med 148HBWC.

Slik revolveren er juster fra fabrikk smeller den ikke av alle tennhettefabrikat, Federal funker som forventet alltid, noen eldre Winchester hetter gav ca 2klikk per 100 skudd, RWS tilsvarende, RWS hettene var for øvrig mye hardere å sette inn enn de andre fabrikatene.                                          

Magtech hetter har fungert feilfritt (ca 400skudd sålangt).                                                                                               

Muligens blir nok avtrekket slagfjæra justert litt ytterligere etter hvert, da pris og tilgjengelighet på federal hetter har blitt en hodepine, så får en heller tåle et litt tyngre avtrekk og skyte mer…..

Revolvern har noe mindre klaring bak tønna enn min S&w, noen lapua og Markell hylser viste seg å ha tykkere bunn og disse subbet baki revolvern, revolveren er således også ganske følsom ift tennhetter som ikke har fått tilstrekkelig innpress.                                                                                                                                

Da SA avtrekket er for lett har jeg satt på en egenprodusert avtrekkstopper av gummi, en bit av gummimatte ble stanset ut med ei223hylse og deretter borret hull i slik at den kan tres innpå overtravelstoppen og limes fast. Løsningen er nesten gratis, fungerer svært bra for meg og en slipper boring.

image.jpeg.61efecd1f1599e7ee363f9872c5cf25d.jpeg

                                       

Et par stevnestarter har det blitt, først ut var Hurtig revolver, siden avtrekkstoppen var på plass falt jeg for fristelsen med å justere avtrekket, dumt!, det ble klikk, tapte således 2skudd, ba ikke om omskyting da dette skyldes egen dumskap, heldigvis gikk stevne på papp og jeg fikk tid/anledning til å justere opp igjen. Endte på 491 med 2ut, egentlig fornøyd da dette var første forsøk.

Felt NM kolliderte som vanlig med øvrige ferieplaner, rakk dog å få med meg revolverfelten, endte på 51.plass med 102poeng, egentlig veldig godt fornøyd, mistet som forventet litt på enhånds, men ingen av postene i løypa gav totalras, til en forandring greide jeg og å fylle på liggende, svært bra til meg å være.

 

Konklusjon

Totalt etter ca 12-1500 skudd er jeg blitt veldig glad i denne revolvern.

Spohr L562 (standardmodell) er i  samme? prisleie som Manuhrin  og litt lavere enn Korth, i likhet med disse gjør den ikke noe jeg mener en godt tunet smith kan gjøre like bra.                                                                                                                                                                  

 

Men, revolvern føles forseggjort og gir god Tysk kvalitetsfølelse, litt som tyskbygde p226 X5/6.       Sånn sett synes jeg at den greit forsvarer prisforskjellen (i hvert fall standardmodellen) ift en 686 som nå koster ca 21.500.                                                                                                                                                     

Helt overkill for en glad amatør, men det gir mye eierglede.

PVAS er Norsk forhandler og har ulike modeller på lager.                                                                                                                                                  

 

 

 

 

Edited by martinJ
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

De leverer 4" både svart(rustfri med pvd coating)og blank. Disse er 357.  

Heter anmeldelse ja😅

9mm vekselsylinder er og å få til disse. 

Edit: ser ut som de leverer en 3" og, trur den sliter på vekta ift spesialrevolver.

Disse kan bestilles akkurat slik en ønsker fra hjemmesiden til spohr.

Edited by martinJ
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...