Jump to content

Greit å ha våpen liggende i bilen?


Jøran99

Recommended Posts

Ikke god til å finne noe lovfestet som tilsier at det er greit å oppbevare våpen i bilen, så spør her.

Skulle gjerne vært med på en liten stevne, men blir da nødt til å ha våpenet liggende i bilen. Gjør jeg noe gæli/ som kan straffes om jeg har rifla liggende i bagasjerommet på bilen, mens jeg selv er på jobb?. 

 

Bilen blir stående 20 meter fra kontoret, slutstykket i sekken, rifla dekket til for innsyn fredag, lørdag, søndag.

Link to comment
Share on other sites

Våpenforskriften §6-7, annet ledd:

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-05-07-1452

 

Den som transporterar skytevåpen eller ammunisjon etter våpenlova § 20 i motorvogn skal ha skytevåpen og ammunisjon under forsvarleg tilsyn. Skytevåpen eller ammunisjon som transporterast i motorvogn kan likevel forlatast utan forsvarleg tilsyn når skytevåpen og ammunisjon er pakka og skjult og motorvogna er låst, eller når vital del av skytevåpen er fjerna.

Link to comment
Share on other sites

@Jøran99måten du beskriver er helt innafor. Har fått forklart ny foreskrift av politiet flere ganger. De kommer gjerne til besøk til klubber og lag for å forklare praksis i dag. Å ha børsa liggende i trunken, men vital del på deg er ok.

Link to comment
Share on other sites

Innafor ja. Har blitt enklere etter ny lovgivning. Har stussa på ordlyden i nevnte. «Pakka, skjult og låst», eller, «vital del fjerna». Altså, om vital del er fjerna bortfaller kravet om pakka, skjult og låst, eller er det bare kravet om låst som bortfaller?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kone ringer meg i bilen å vei hjem fra skytebanen og spør: "Hva skal vi spise til middag idag?"

Jeg: "Vet ikke".

Kone: "Kan du gå innom butikken og kjøpe et eller annet du finner på?".

Jeg: "Kan ikke, har bilen full av våpen. Du får gå i butikken du".

8)

  • Thanks 3
  • Haha 6
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...