Jump to content

Zeiss retikkel 2 praktisk bruk


Guovza

Recommended Posts

Jeg har kjøpt et zeiss sikte med retikkel 2, noe jeg ikke var klar over før jeg fikk det i posten i dag. Siktet er tiltenkt småvilt og fuglejakt. Er det noen som har praktisk erfaring med dette retikkelet? Legges innskyting  midt i trådkorset eller på toppen av stolpen? Ser for meg at stolpen dekker vel mye av viltet hvis jeg må holde over. Jeg skal ta det med på skytebanen og teste litt paktisk før jeg feller en dom.46292037-3C39-4120-BC22-C0C4069E1FEB.jpeg.ea3c3509366b1906bc767b8f5f0e0729.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt nye rype med det retikkelet, med den første drillingen min. Fast 4x forstørrelse, zeiss jena. 
Jeg mener det er best at du bruker retikkelet slik det faller seg naturlig for deg. Det er stor sjanse for at du gjør det på jakt, når det går fort. Test noen skudd uten å tenke deg om, og legg merke til hvilket siktebilde du bruker automatisk. 

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! 
Mitt sikte er Diavari V 5-15x42 og skal stå på en Sako Vixen.
Jeg har tenkt meg litt om og kommet frem til at jeg ikke bør skyte inn på toppen av stolpen.  Retikkelet er ikke medforstørrende og det vil bli ulikt treffpunkt om jeg stiller forstørrelsen annerledes enn under innskyting.

 

Fordelen til dette retikkelet er nok som du sier hurtige skudd. Men jeg tror det er bedre på vilt med større treffsone enn fjellrype, det er nokså sjelden så dårlig tid på skuddet at jeg sliter med å finne retikkelet.  Uansett skal jeg gi det et ærlig forsøk. Jeg liker jo resten av siktet svært godt! Har eventuelt en Zeiss Diavari C T* 3-9x36 med tynt retikkel jeg kan montere.

Edited by Guovza
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville lagt skuddet på toppen av stolpen på 100m på høyeste, 15X, forstørrelse.

Skrur du forstørrelsen ned vil treffpunktet gå nedover i stolpen, men aldri helt ned til tråden. 

Så ville jeg se hvilken avstand over 100m som gir riktig treffpunkt ved tråden. Da har man en fin referanse for "overhold" på skudd lenger enn 100m, også på treffpunkt under tråden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...