Jump to content

Billig treningskule 6.5x55


Dn77

Recommended Posts

Jeg har brukt fabrikkladet Sellier&Bellot 140 grs FMJ som gikk grisegodt i min A-bolt, men har ikke selv ladet med den. Vi lader for øvrig fruens A-bolt i .308 Win med S&B 147 grs FMJ, og den går også grisebra. Vil du ha noe som (nesten) alltid funker i 6,5x55, prøv Lapuas 100 grs FMJ (noe dyrere) om du får tak i den, eller 130 grs Golden Target (noe rimeligere) som også går meget bra. Til oppskyting bruker jeg patroner ladet med Hornadys 140 grs Interlock SP (mye billigere enn Oryx!). Ladedata er 41 grs N140 med Lapua-kula, 44 grs N160 med de to andre. (Og Oryx-kula veier 156 grs😉).

 

Edit: Jeg vet at mange ikke får veldig god presisjon med S&B-kuler.....  

Edited by Sølvrev
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Mye bedre med ei lett kule til trening(slipper juling av rekyl, ikke at det er så mye i 6,5x55 men alt hjelper ;) ). Se om du finner noe rekrutt kuler en plass. De er ofte billig(ere) og går godt. Jaktdepotet har vel noe rimelig Nosler CC i 100 grs?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (22 timer siden):

Jeg har brukt fabrikkladet Sellier&Bellot 140 grs FMJ som gikk grisegodt i min A-bolt, men har ikke selv ladet med den. Vi lader for øvrig fruens A-bolt i .308 Win med S&B 147 grs FMJ, og den går også grisebra. Vil du ha noe som (nesten) alltid funker i 6,5x55, prøv Lapuas 100 grs FMJ (noe dyrere) om du får tak i den, eller 130 grs Golden Target (noe rimeligere) som også går meget bra. Til oppskyting bruker jeg patroner ladet med Hornadys 140 grs Interlock SP (mye billigere enn Oryx!). Ladedata er 41 grs N140 med Lapua-kula, 44 grs N160 med de to andre. (Og Oryx-kula veier 156 grs😉).

 

Edit: Jeg vet at mange ikke får veldig god presisjon med S&B-kuler.....  

Har du testet H140grs SP på rådyrjakt? 

Link to comment
Share on other sites

Dn77 skrev (2 minutter siden):

Har du testet H140grs SP på rådyrjakt? 

Helt ok kule, har brukt den selv. Og har noen bekjente som bruker/brukte den. Jeg ladet til kragnivå altså 770m/s og hadde fin presisjon i Sabattien og pene/brukbare slakt.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nei, har bare brukt "bonded" kuler a la Oryx på rådyr, både i 6,5×55 og .30-06. Hornadys Interlock-kule har vel en form for mekanisk låsing av blykjerne og mantel, så om du lader til moderat hastighet går den sikkert fint til rådyr. Men siden du allerede har Oryx og det ikke går så mange patroner i året, ser jeg ikke helt poenget med å skifte til noe annet.

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...