Jump to content

Første våpenkjøp, venstredominant øye og høyrehendt.


sjant1

Recommended Posts

Hei, 

Jeg tok jegerprøven i 2007 og har jaktet så og si ingenting siden det, da fiske har blitt min store lidenskap. Men nå har jeg endelig bestemt meg for å kjøpe våpen og i første omgang er det hagle jeg har søkt på og fått godkjennelse til å kjøpe. 
Det er vel storfugl og rype den vil bli brukt til, samtidig så er drømmen å dra til alaska eller canada innen ti år, og da skal den gjerne være med dit også. 

Mitt store problem er at jeg tydeligvis er vanskapt. Jeg er dominant på venstre øye og høyrehendt. Det er en stund siden jeg var på en skytebane sist, men det jeg mener å huske er at det blir litt feil uansett hva jeg gjør. Holder jeg hagla med høyrehanda så føles det riktig helt til jeg skal sikte, da man merker at det egentlig er venstreøyet man burde sikte med. Hvis jeg holder hagla links så føles det rett og slett helt rart, som om jeg har mye mindre kontroll med hva venstrehånden skal finne på og jeg må bruke ekstra energi på å koordinere bevegelsene mine, det føles da også rart med høyrehånden fremme på hagla. 

Det jeg ikke har forsøkt, men som jeg har lest noen foreslå, er å tape over venstre brilleglass på en brille og dermed tvinge høyreøyet til å sikte. Og utifra hva jeg har lest så strides de lærde. Noen mener man bare må bite i det sure eplet å skyte links, mens andre skriver at man skal skyte med høyrehånden og myse eller lukke venstreøyet. 

Spørsmålet blir vel hva type hagle jeg burde kjøpe først å prøve, en RH eller links. Siden det er så usikkert vil jeg også kjøpe noe billig så det står vel mellom Churchill 206x, khan artista ST eller Akkar Nordic, ønsker pgså her tips hvis noen har erfaringer. 

På forhånd takk for hjelp eller tips :)




 

 

Edited by sjant1
Link to comment
Share on other sites

Rausheim skrev (35 minutter siden):

Har samme problem som deg, men jeg lukker venstreøyet.


Hvordan funker det for deg? Treffer du det du sikter på? 

Kjenner at jeg må anstrenge meg mer for å lukke venstreøyet enn jeg må for å lukke høyreøyet og lurer på om ikke man da blir sliten etterhvert, eller er det kanskje motsatt at man styrker muskulaturen rundt øyet og det blir lettere etterhvert

Link to comment
Share on other sites

Jeg treffer det jeg sikter på, men så har jeg skutt siden jeg kunne gå :)

Det eneste jeg kjenner er at jeg blir fort nokså sliten i øynene, spesielt ved bruk av jernsikter og kan holde ut lengre med optikk. På pistol så sikter jeg med venstreøye og lukker høyre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i samme kategori.

Jeg lukker venstre øye, treffer ikke alt jeg sikter på, men det er ikke øyet sin skyld.

Med kikkertsikte holder det at jeg myser med venstre øye, med hagle går det så fort at jeg kniper igjen venstre øye, med pistol sikter jeg med venstre øye, begge øyne er åpne.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag hade gått till en oftamolog och fått ögonen undersökta alternativt en optiker som gör en synanalys. Det finns en del optiker som är mycket duktga ögondominans och sådant som rör skytte. En del problem med ögondominans är inte alltid riktiga utan kan bero på hur väl kolven passar. Min skjutinstruktör säger att det är relativt vanligt fel med felaktig position med öga och ansikte.

Edited by Mausernut
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...