Jump to content

AICS verden hva passer hvor?


Rugerdud

Recommended Posts

AICS, MDT AICS, AICS AX, Pmag aics og alle andre hva passer hvor?

 

Jeg har et underbeslag som tar AICS. Men det er var det mye å velge og vil ikke velge noe som ikke passer. Hvilke kan jeg bruke i mitt underbeslag?

Edited by Rugerdud
Link to comment
Share on other sites

Kan ikkje så mykje om det sjølv, men etter det eg forstår er AICS ein magasintype laga av Accuracy International. Denne har vorte ein slags standard for magasiner til boltrifler. Finnes i fleire forskjellige lengder. Og MDT AICS er vel MDT (ein produsent) sin versjon av AICS-magasin. Pmag er vel og ein magasinprodusent som lager forskjellige magsiner, deriblant AICS-kompatible magasiner. 

 

Kva patron/låskasselengde du har avgjer vel då kva lendgde/type magasin du skal ha. 

Edited by stigamundsen
Link to comment
Share on other sites

@stigamundsen ok, ble så u sikker da AX magasinene passet kun til AX stokker og MDT er kryssmatet som går over til enkeltradet, mens vanlige AICS er bare enkeltradet? Ble da usikker på om MDT da ble for tykke til å passe osv?

 

Men da kan jeg bruke alt da unntatt de AX? Så lenge jeg holder meg til short action magasiner ettersom det er short action underbeslag jeg hat til korte patroner.

Link to comment
Share on other sites

Du kan stort sett bruke alt unntatt AX og AW (med noen unntak her også..)

MDT AICS stålmagasiner passer stort sett alt og er av god kvalitet. De har også magasin med kortere "innmat" som passer 6mmBR-familien. 

Alle MDT magasinene er ganske korte i forhold til kapasitet fordi de er dobbeltradet med enkeltmating som de fleste pistolmagasiner i 9mm ala CZ75 og Browning HiPower.

Vi snakker nå om magasiner til kort Remington mønster, M700 short action, for patroner i 308-familien.

 

PS: De fleste produsenter lager to utgaver av std AICS magasiner for kort kasse. Ene utgaven er for 2,8" patronlengde (med "binder plate") og noen for 3" patronlengde (uten "binder plate"). Kjøper man det lange magasinet for 3" patroner kan man risikere at man må tilpasse materampa i låskassa eller i underbeslag et fordi spissen på kula vil ligge under matarampa i magasinet og gi funkfeil. Trenger man ikke 3" patroner så kjøp magasiner for 2,8" som er CIP std.

 

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...