Jump to content

Matchgun MG2 22LR


PalSor

Recommended Posts

Jeg har lest det meste som ligger ute på nettet om Matchgun MG2 og synes det er et spennende våpen. Er det noen som har pistolen og kan si noe om sine egne erfaringer? Jeg har i dag Pardini SP22 og vurderer å kjøpe et reservevåpen. Hvis det er noen som bor inntil 20 mil fra Tønsberg som har pistolen og som er åpen for at jeg kommer og prøveskyter den så hadde også det vært utrolig flott. 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Alien 9mm said:

Jeg har lest det meste som ligger ute på nettet om Matchgun MG2 og synes det er et spennende våpen. Er det noen som har pistolen og kan si noe om sine egne erfaringer? Jeg har i dag Pardini SP22 og vurderer å kjøpe et reservevåpen. Hvis det er noen som bor inntil 20 mil fra Tønsberg som har pistolen og som er åpen for at jeg kommer og prøveskyter den så hadde også det vært utrolig flott. 

Jeg tror jeg kan si ganske mye om den ja, har 2stk MG2 og en MG4 selv her.

Bor forresten rett utenfor Drammen(HOK), så dersom du har lyst til å prøve er det bare å ta kontakt.

Det som kan sies om den er at den er "spesiell"  i form av at den har hatt mer deler og uvanlige måter å gjør ting på, vil derfor ikke anbefale den til førstegangskjøpere. Ting som kammerflagg er litt mer stri enn med de fleste, da det er ting i veien som sperrer for å kunne sette inn vanlig stor plugg både når sleide er framme og tilbake, har løst dette med å bruke en plastsnor i stedet. 

 

Ergonomisk må jeg bare si WOW... For min egen del er grepet justert slik at jeg knekker håndleddet maks ned, løfter våpen og da er siktene helt på linje. Forsøkte dette med en Pardini, og da pekte våpenet et sted foran føttene mine. Fullt justerbart grep i alle retninger.

 

Still gjerne spørsmål, ellers kunne jeg sikkert sittet her og skrevet på meg krampe. 😏

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en MG4. Den har samme ergonomi og stort sett samme leamikk som i MG2. Avtrekk og presisjon er i toppklasse, og ergonomien må jo den enkelte avgjøre, men for min del er den helt i toppen også. Munningsvippen er minimal. Og pistolen vekker oppsikt blant andre skyttere, men vær klar for både skeptiske og negative kommentarer – og det er stort sett fra de som aldri har tatt i en slik før ...

 

Aberet med denne er at den krever litt mer puss og vedlikehold enn det meste andre. Det er (unødvendig) mange deler som skal samhandle, og det krever at det er rent. Tre unbrakoskruer så er løpet ute. Fire til så er toppen med tennstift og rekylfjær ute. Dette går greit, og jeg gjør det etter 2–300 skudd. Det som krever litt mer innsats og kunnskap er demontering av avtrekksmekanismen som også må gjøres innimellom. Mange små deler og spretne fjærer som må ut, og her er det så små toleranser at det er ikke mye slam som skal til før noe svikter. For min del synes jeg det er trivelig å pusse og skru på våpen, men den som ikke liker det bør kjøpe noe annet.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@HombreTakk for innspill :-). Jeg er klar over at den trenger noe mer puss og vedlikehold og det har jeg ikke noe i mot. Jeg skyter ganske mye med 4 ulike våpen, men har som rutine at jeg pusser hvert eneste hver gang de har vært brukt, liker at våpnene er rene og fungerer så bra som de kan. Har sett på videoen som ligger ute på youtube hvor Matchgun pusses og med unntak av avtrekksmekanismen er demontering og pussing veldig lik det jeg gjør på Pardini SP22. Jeg har en Pardini HP32 også og det er stor forskjell på hvor møkkete denne blir i forhold til SP22 så jeg vil også anta at det samme gjelder for MG4 i forhold til MG2.  Med SP22 kan jeg godt skyte 400 skudd på en kveld uten at kruttrester/møkk skaper problemer, skyter jeg mer enn 150 med HP32 så fungerer den fortsatt, men sluttstykket/innmaten ser helt forferdelig ut. 

Link to comment
Share on other sites

Tror du har helt rett i at et .22-våpen holder seg renere. Jeg skyter også forholdsvis mye og har flere andre våpen som jeg pusser altfor sjelden, men de funker helt fint for det. Det er vel bare denne Matchgunen jeg pusser rutinemessig, og det er fordi forrige eier fortalte meg at det var viktig. Føler nå at jeg har lyst til å skyte til noe stopper opp for å se hvor langt man kan dra det ... Ligger på 150 skudd etter siste puss nå.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 3/26/2023 at 5:49 AM, Alien 9mm said:

@HombreTakk for innspill :-). Jeg er klar over at den trenger noe mer puss og vedlikehold og det har jeg ikke noe i mot. Jeg skyter ganske mye med 4 ulike våpen, men har som rutine at jeg pusser hvert eneste hver gang de har vært brukt, liker at våpnene er rene og fungerer så bra som de kan. Har sett på videoen som ligger ute på youtube hvor Matchgun pusses og med unntak av avtrekksmekanismen er demontering og pussing veldig lik det jeg gjør på Pardini SP22. Jeg har en Pardini HP32 også og det er stor forskjell på hvor møkkete denne blir i forhold til SP22 så jeg vil også anta at det samme gjelder for MG4 i forhold til MG2.  Med SP22 kan jeg godt skyte 400 skudd på en kveld uten at kruttrester/møkk skaper problemer, skyter jeg mer enn 150 med HP32 så fungerer den fortsatt, men sluttstykket/innmaten ser helt forferdelig ut. 

Å pusse hver gang du trener har ingen hensikt. Hver gang du pusser løpet så endrer treffpunktet seg litt. Noen ganger har pardinien min gått over 1500 (22lr) skudd mellom pussing, uten noen funksjoneringsfeil.Jeg pleier å pusse etter 500 skudd (ca en gang i uka).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...