Jump to content

Nosler 70 grs RDF i .224 kal.


Rugerdud

Recommended Posts

For min del er dette kula jeg hittil har fått best presisjon med. Ikke uvanlig at den har prestert 5-skuddserier ned mot 10mm samling. 
Dette i en Tikka M55 med ny LW-pipe fra Rafdal (1:8).
Opplever at den samler best i den nedre delen av hastighetsområdet.
Lader med 22,5gr N140, en ganske slapp ladning i overkant av 800 m/s.
Får litt bedre fart med nesten samme gruppestørrelser med  22,5gr Norma 201.

Vet at @1983 hadde gode erfaringer med samme kule før han konverterte 223-en til 6x45.
 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Gikk egentlig rett på N140 fordi den var egnet, og at det stort sett alltid står i hylla. Laget stige med ladedata for Scenar og startet med 23gr som laveste. Startladning var best og så åpnet samlingene seg proporsjonalt med hastigheten. Prøvde derfor enda litt lavere neste gang og endte på 22,5. Har ikke gjort noe med settedybde. Patronlengen er 57,4mm, som gir meg 1,6mm friflukt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

222 med mer snurr blir spennende. Halsen er såpass lang at det ikke går bort så mye hylsevolum ved bruk av litt lengre kuler. Får du i tillegg børsemaker til å gi deg friflukt så patronlengden blir som 223, ville det blitt helt topp. Eldre Vihtavuori-tabeller hadde ladedata for 69gr kuler til 222. Bare se her: http://pdf.textfiles.com/manuals/FIREARMS/vihtavouri.pdf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Albatrost skrev (1 time siden):

222 med mer snurr blir spennende. Halsen er såpass lang at det ikke går bort så mye hylsevolum ved bruk av litt lengre kuler. Får du i tillegg børsemaker til å gi deg friflukt så patronlengden blir som 223, ville det blitt helt topp. Eldre Vihtavuori-tabeller hadde ladedata for 69gr kuler til 222. Bare se her: http://pdf.textfiles.com/manuals/FIREARMS/vihtavouri.pdf

Pipa led av rust da forrige eier var slurvete med pussen. Så med det kommende blyforbud osv tenkte jeg mer snurr i pipa ikke er dumt. Hadde det ikke kommet så hadde jeg valgt 1/12 og holdt med til 55-65 grs som max. Men med denne pipa kan jeg fint kjøre 50-55grs kobberkuler og kanskje 60-62 grs også uten problemer(om de får fart nok til ekspansjon). Kunne jo så klart gått for 223 pga billigere og mer tilgjengelig ammunisjon. Men selv 223 med billige FMJ kuler starter å bli dyre så hadde uansett måtte lade selv og da har jeg alt til 222 i hus alt ;) Ser i tabellen at jeg var ganske nærme med estimat på hva jeg skulle lade med til ei 69/70 grs kule. Regnet med rundt 20 grs med N-140 var passe og ser de starter på 22,noe 👍

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...