Jump to content

.223 / 90grs / 1:7 - forslag?


Akto

Recommended Posts

Får straks tilbake min toppjaktbørse i .223 fra børsemaker, med nytt løp (57cm med 1:7 twist). Har 50 stykk 90grs. SMK-kuler som jeg skal teste (mating i kammer), men ønsker å høre om noen har har noen vellykkede erfaringer med en slik kombinasjon slik at jeg har et utgangspunkt. Per nå har jeg en boks med N-140, samt en boks med N-150 som jeg tenker kan fungere, men jeg har også en boks med Lovex D073.4 liggende. 

Link to comment
Share on other sites

Det har vært en god diskusjon i forkant, så vi er enige om hvordan løpet skal bli. Primært kommer jeg ikke til å bruke 90 grs-kuler, men jeg har en boks liggende så jeg tenkte å prøve. Det er primært 69-80 grs. som vil være kulevalg for skiveskyting, og sannsynligvis homogene kuler for gås og toppjakt, hvis jeg får de til å fly som jeg ønsker. Dette blir mer som et lite eksperiment for min egen del.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt N550 og N19 med godt hell til 90gr SMK og 90gr Berger VLD. 90SMK er egentlig ei litt meningsløs kule siden den har såpass lav BC i forhold til vekt. 90 Berger "går som faen", og har jo helt syk BC i forhold til at man faktisk skyter 223. Men den kan være temperamentsfull. Mange mener den helst bør ha riflestigning på 6-tallet...

 

Friflukt er en ting - jeg designet min egen brotsj til dette, litt trangere hals, og god friflukt. 65mm lange patroner. Nå bruker jeg magasin, og 77-80gr kuler. 90gr liker ikke magasinmating.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...