Jump to content

Salg av pipe og sluttstykke


338x74r

Recommended Posts

Etter ombygging har jeg en pipe og et sluttstykke til Ruger 10/22 til salgs. Jeg forstår Våpenforskriftens paragraf 2-4 tredje ledd 1. slik at en person med gyldig våpenkort på 10/22 kan kjøpe dette uten ny kjøpetillatelse. Er det riktig forstått?


Skal jeg melde salget til politiet, i tilfelle hvordan?   Det står at næringsdrivende skal gjøre det på egen skjema, så jeg ville jo tro at det gjelder privatpersoner og. 

 
Det er null slingringsmonn på slikt, så håper noen vet hvordan dette skal gjøres. 

Link to comment
Share on other sites

338x74r skrev (Akkurat nå):

Men den forskriften er jo mulig å misforstå? 

 

Eeegentlig ikke.

 

Kravet til løyve etter første ledd gjeld heller ikkje for erverv av pipe og sluttstykke til rifler, haglevåpen, pistol eller revolver, samt for tønne til revolver i følgjande tilfelle:

1.når våpendelen passar i eit skytevåpen som ervervar har løyve til å ha,

2.når våpendelen ervervast hos ein person som er godkjent for å kunne drive tilverking, handel eller reparasjon av skytevåpen etter våpenlova § 23, og

3.pipa som ervervast er i same kaliber som det løyvepliktige skytevåpenet er registrert for.

 

Det er altså alle tre kriterier ovenfor som må fylles for at man kan omsette uten løyve.

 

338x74r skrev (Akkurat nå):

Det var det jeg trodde også, og har derfor avvist henvendelser fra flere som henviste til denne paragrafen.

 

Fra flere? Veldig bra at du ikke gav etter, det hadde blitt ekstremt problematisk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville forventet et « og» mellom 1. og 2. for å fjerne enhver tvil. Men det må jo være som du sier. 
Må selvfølgelig være absolutt sikker i slike spørsmål, så det var jo aldri aktuelt å selge før dette var avklart. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...