Jump to content

Forskjell på die mellom 6,5x55 SW og K.J


Akto

Recommended Posts

Har et gammelt BR-diesett fra Bonanza merket 6,5x55 K.J som fulgte med noe greier jeg kjøpte, regner med at det står for Krag Jørgensen. Var det egentlig forskjell fra hylsemål mellom KJ og SM? Kan selvfølgelig prøve og måle selv, men hvis noen vet så hadde det vært artig med litt info. 

Link to comment
Share on other sites

Det er i utgangspunktet ingen forskjell. Patronen ble innført i både Norge og Sverige etter innstilling fra en felles kommisjon.

Det var da samme patron for både svensk mauser og norsk krag.

Norsk produksjon ble lagt i øvre del av toleranseområdet mens svensk produksjon ble lagt i nedre del av toleranse området og derfor oppstod myten om to ulike patroner. 

I boken om Krag Jørgensen geværet tror jeg du finner litt om denne historien.

 

For die sett er produksjonstoleransene slik at det som oftest fungerer om hverandre, men noen ganger vil krag merkete sett ikke presse nok. Det er da oftest lengden som er problemet, med en litt tynnere hylseholder vil det nok fungere.

Link to comment
Share on other sites

Spennende. Har dessverre ikke den boka, men hvis toleransen er slik at ferdig patron fra KJ-diesettet blir noe rommere, men kamrer i mitt våpen, så vil det ikke være noe ulempe, tvert imot. Eller blir det omvendt, at jeg kan risikere at ferdig patron blir mindre?

 

Nåja, det er jo bare å teste, men ... (OT: jeg har pakket ned alt av ladeutstyr for å bygge ny ladebenk og dette har sjefen bestemt at er prioritet nummer tre i en rekke som består av nytt vaskerom og bad i kjelleren, så, ja ...)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...