Jump to content

120grain TTSX i 840m/s - tilfredsstillende ekspansjon i dåhjort/hjort?


FEVIK

Recommended Posts

Har ladet noen patroner med 120 grains TTSX kule til min 6,5x55 T3x. For dåhjort og hjort. Kronograferte noen skudd til snitt v0 840 m/s i min 51cm pipe. Dette fra 49 grain N15 i tilfeldige helpressede hylser, col 77mm. Jeg har tidligere benyttet Accubond kula med bra resultat, men ønsker å fornye kulevalget da mulig skal selge kjøttet. Vil det oppnås tilfredsstillende ekspansjon med denne ladningen på avstander 100-150m?  
Eller skal jeg holde meg til Accubond og unngå bogskudd?

 

Link to comment
Share on other sites

FEVIK skrev (17 timer siden):

 Vil det oppnås tilfredsstillende ekspansjon med denne ladningen på avstander 100-150m?  

 

Kjenner ikke akkurat den kula, men de fleste Barnes kuler jeg har prøvd ekspanderer ok ned til 700ms.Har du v0 840ms vil du ha rundt 720-730ms på 150m så det bør vel gå greit. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Skjøt 1 spiss kron og 2 då med denne ladningen. 1 skudd på hver. Avstand 85m og 2x 110m. Alle kuler gjennomskudd bak bog, uten å være i bog eller vom. Pene slakt, lite blodslått.  Dyra var nok litt stresset, men syntes de brukte uvanlig lang tid på å bli liggende stille. Er nok en fordel med mer hastighet for at kula skal virke optimalt. Ender nok opp med å bruke blykuler videre. Eller få ei lengre pipe for monokuler i eks. 6,5x284?
 

Det ble felt mange hjort med Oryx og Accubond i 6,5x55, både fabrikk og hjemmeladde.  Gjennomskudd på alle. Fra 40m til I overkant av 100. Mer blodslått og mer skader men ikke unormalt. Ikke akkurat vitenskaplig underlag dette men vår erfaring fra turen var at dyra slokna raskere med disse.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

FEVIK skrev (10 timer siden):

Alle kuler gjennomskudd bak bog, uten å være i bog eller vom. Pene slakt, lite blodslått.  Dyra var nok litt stresset, men syntes de brukte uvanlig lang tid på å bli liggende stille.

 

Hvordan så inn og utgangsgullet ut når du slaktet? Så det ut til at du hadde fått god ekspansjon? 

Har vært litt bekymret for at det er lite vev å ekspanderer i når mann treffer bak bog med bruk av kobberkuler.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt rev på ++250 meter med denne- og med lavere utgangshastgihet. Når den ekspanderer bak bogen på  rev- på dette holdet- blir det neppe noen problemer på større dyr. Har vel skutt en 30-40 hjort og rådyr med denne kula. Uten tvil mitt førstevalg til hjort og rådyr..

Edited by asterix
Rettet noen skrivefeiler
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...