Jump to content

Gode & Billige Kronografer ?


S.O.N

Recommended Posts

Har tenkt å kjøpe en kronograf, og man finner ymse billige varianter til rundt 1000-1200 kr og oppover. Er det noen av desse som klart ikke kan anbefales, eller vil alle kunne lese av rimelig greit under normalt bra forhold ?

 

Er det noe spesielt man bør vere oppmerksom på ved valg av kronograf ?

 

Tar gjerne imot råd om andre typer en dem her som jeg fant nedenfor.

Det er tenkt å måle både rifle og handvåpen ammo.

 

http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90& ... dkategori=

http://www.jaktdepotet.no/webshop/defau ... 42&uid=331

http://www.jaktdepotet.no/webshop/defau ... 42&uid=331

Link to comment
Share on other sites

Har Chrony M1, fungerer bra med unntak av at den bruker mye strøm når det er kaldt (løst ved å paralellkoble 3 batterier). Litt irriterende å måtte gå fram for å lese av hvert skudd, min neste kronograf (kommer jo garantert til å treffe den jeg har før eller siden!) skal ha "remote display".

Link to comment
Share on other sites

Har hørt at noen kronografer er sensitive for gode eller dårlige lysforhold, og kan gi feil eller varierte resultater som følge av lysforhold.

 

Er dette noe som er spesielt for billige kronografer, eller er det slik for alle typer ?

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke påberope meg den største erfaring med kronografer, men brukte en Pact ganske mye på 80- og 90-tallet. De siste årene har jeg benyttet en sånn billig Chrony Alpha eller no' sånt. På meg virker det som Chrony er mer avhengig av riktig lys hele tiden for å virke, det blir ofte ingen avlesning eller "error". Pact'en virket stort sett hele tiden.

 

I nettbutikkene rundt om i verden virker det som Chrony er enerådende, antakelig pga pris. Er det ingen alternativer ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg fikk i dag min første kronograf i posten. Dette er en Chrony Master M-1. Noen som har erfaring med den?

 

Har lest manualen, men står lite om hva A.L betyr. Det som står på displayet når jeg starter den opp.. Vil bare vite om den er klar til bruk, så jeg slipper å knote når jeg skal skyte... :) Noen som vet? :)

 

Er forøvrig litt skuffet over hvor "kjipt" alt var. Bruksanvisningen ser ut som den er kopiert opp, og selve greia har jo et usansynlig kjipt design, men bevares, spiller liten rolle så lenge den funker :)

 

EDIT:

A.L betyr at den er klar for bruk, og punktum mellom A og L betyr at den måler i m/s. Så da er den ready to go, får testa den om et par dager :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...