Jump to content

Opplyst retikkel - praktisk bruk


mannen i gata

Recommended Posts

Det er mange tråder om forskjellige kikkertsikter og ofte kommer spørsmålet om opplyst retikkel er nødvendig opp. Meningene er delte, men det jeg kunne tenke meg med denne tråden var å høre om situasjoner hvor folk har hatt bruk for dette lyspunktet, i dårlig lys for å få skutt. Og om dere kunne skutt hvis dere ikke hadde det, samt hva slags optikk som ble brukt og hvordan lysforholdene var.

 

Selv har jeg på de fire siste dyrene jeg har skutt brukt lysprikken. 2 rådyr på kvelden, det ene hadde jeg nok klart uten lysprikk, men ikke det andre. Holdet var i begge tilfeller i underkant av 100 meter og kikkerten var en Zeiss V 2.5-10x50.

 

Så fulgte en rev, skutt på natten i lyset av en lykt. Lyset på i siktet, en S&B Zenith 2.5-10x56. Vet ikke helt om jeg hadde løsnet skudd uten lyset, men det var til god hjelp. Til slutt et rådyr skutt på et snødekt jorde kl 0330 om natta. Brukte Zeissen og lyset var på. Dette dyret hadde nok levd hvis jeg ikke hadde hatt prikken.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er helt fantastisk med opplyst retikkel i måneskinnsjakt. Men kjøpte meg rifle nr 2 og da skulle jeg ha Swarovski kikkertsikte på denne også. Det jeg ikke var klar over og ikke børsemaker som solgte meg denne heller tror jeg var at det nye siktet hadde opplyst retikkel for dag og natt. Jeg fikk 4 hjorter på meg på måneskinnsjakt og skrudde retikkel på full styrke .

Dette har jeg alltid gjort på den første. Det ble så rødt i kikkerten at jeg ikke fikk skytt. Dette var forferdelig. Har byttet ut retikkel med det som kun er beregnet for natt. Kan le av det nå, men lo ikke mye da dette skjedde. :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke påstå at det er nødvendig med opplyst retikkel på kvelds/måneskinsjakt, til det er det felt så mye hjort/vilt uten batteri, at den påstanden ikke hadde holdt mål.

Men at det er en ekstra sikkerhet og vil gi flere skuddsjanser er det ingen tvil om, jeg har selv opplevd mangen forskjellige situasjoner der jeg ikke fikk skutt på grunn at jeg ikke så retikkelet, et eksempel fra noen år siden, jeg satt på måneskinsjakt på et jorde og forholdene var litt usikre med henhold til været men etter en stund skinte månen av full styrke og forholdene var det jeg vill kalle opptimal.

3 hjorter hoppet innpå bøen på ca 100 meters hold og jeg kunne se i kikkertsikte at det var 2 koller og en kalv, jeg hadde bare en bukk igjen på kvota så jeg ble liggende og se på dyra en god stund, plutselig hoppet en hjort til innpå til de andre og jeg så raskt at det var en bukk.

Bukken var lys av farge og det nærmest skinte i den fuktige pelsen i det flotte måneskinet, og det ble også problemet gjenskinnet i pelsen gjorde at jeg ikke så igjen retikkelet når jeg siktet på den, etter en stund hoppet den også ut av bøen og jeg trodde at der forsvant den sjangsen, her hadde det ikke hvert noe problem og skutt sikkert med et opplyst retikkel.

Men en time senere kom bukken tilbake igjen til de andre dyra, og denne gang stilte den seg i en litt annen vinkel og jeg kunne se retikkelet tydelig og jeg fikk felt bukken, lov med litt flaks.

Det ble innkjøp av kikkert med opplyst retikkel på meg etter denne og noen andre situasjoner, og jeg har følt det mer sikkert på denne type jakt etter det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...