Jump to content

Tikka 595 - systemvåpen?


mogster

Recommended Posts

Hei

Leste ett sted at Rafdal har en løsning som kan gjøre det gamle jernet om til ett systemvåpen.
Kunne tenkt meg å beholde det originale løpet med twist 1:12, og ha ett alternativ med 1:8.

 

Vurdere også å hive på ett KKC eller GRS skjefte, men redd jiggen kan bli litt tung. Noen som har erfaringer?

 

Link to comment
Share on other sites

Rafdal har/kan lage muffeløsning til de fleste våpen virker det som ja. Blir vel ikke fullt så enkelt å bytte som R8/404/str o.l. Men tror det kan gjøres slik at det er ganske så overkommelig å bytte selv. Vil tro Hansen f.eks. og kan levere lignende. Runar på Jakt og Friluft og muligens? 

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke vurdert å skru pipene ut/inn i kassa slik den er? Det fungerer helt utmerket med rett verktøy. Gjør det på en CG 1900 jeg har 3 piper til.
Hadde du hatt kasse med løs rekylklakk som sitter på pipa ville jeg valgt moffe, da det kan være litt styr på få rekylklakken rett plassert fra gang til gang. Viken Børsemakerverksted i Bagn, Valdres lager forøvrig også moffeløsninger. Jeg har en derfra og det funker helt greit med repeterbare treffpunkt bare du fjerner O-ringen han har satt på. Med O-ringen synes jeg det er noe vanskeligere å få likt moment hver gang og derved også samme treffpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Utvendig spor i pipa og tilpasset nøkkel, pipestikke med tilpassede foringer, eller en slik:wink: Universalåpner - Biltema.no

Pipa må tilpasses, så nødvendige tilpasninger og verktøy kan en nok basere seg på børsemaker for å få tak i.

 

Edit: Eksempel på pipestikke: Pipestikke – Hansen rifles (hansen-rifles.no)

Edited by Jeffery
...
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker et verktøy temmelig likt Casey Jones sin og en låskassenøkkel. Hansen sin er på samme prinsipp, men jeg synes det er en fordel med litt større avstand mellom skruene der verktøyet er festet mot arbeidsbenken. Var vel en her inne (husker ikke navnet i farten) som laget slike stikker og kassenøkler for salg. Har du ven og vakker blånering så kan et lag maskeringstape etc. være greit å bruke. Enkelte fabrikkpiper er limt og sitter noe inn i helv.... så da kan det være en fordel å få en børsis til å dra den ut.

Link to comment
Share on other sites

Har en Tikka 590 som har fått montert muffe fra Rafdal. Kjøpte en 243win som skulle være donorbørse for en 358 win. 

Det gikk noen måneder før den ble sendt inn for ombygging til 358win, på de månedene var det blitt kjøpt inn dier, hylser og 6mm kuler og jeg synes jo 243 var en fin patron.

Så da ble det muffeløsning.

Dette fungerer helt utmerket. Har en kikkert til hvert kaliber og i starten bruket jeg Optilock, noe som fungerte utmerke. Nå har låskassen fått en picatinny skinne fra Recnagel og optikken ringer fra Recknagel og Contessa, "hurtigmontasjer". Dette fungerer også utmerket og er litt kjappere og bytte en Optilock.

Har nå fått tak i ett originalt varmint skjefte til bruk på 243, på 358 brukes det orginale standard skjeftet. Med varmintskjeftet er ikke matingen 100% på 358win.

Så dette er ett opplegg som fungerer fint, når det er sagt ville jeg mye heller hatt to komplette gevær. Hvis jeg f.eks skulle reist en plass( med fly) hvor jeg skulle kombinert kveld-/morgen posting på bever og elgjakt på dagtid ville jeg dette ha vært en fin kombo.

Link to comment
Share on other sites

223 rem har mindre hylsebunn en 243 og 308 som i prinsippet er samme hylsa. 

Her kan sluttstykket åpnes i framkant og det må byttes utdrager. I teorien virker dette greit er usikker i praksis.

Å utføre en slik modifikasjon, gjøre om fra 223 til 243/308, ville jeg ikke gjort når det ligger slike 243 rifler for salg https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=283905694

At man kan ønske 223 med både 1:12 og 1.8 kan man forstå. 1:8 er vel ikke så enkelt å finne som fabrikkpiper heller slik jeg forstår.

Ellers så mener jeg at, hvis ikke garderoben er smekkende full, kjøp ei ny børse.

Link to comment
Share on other sites

Lå også ei rustfri i 308 til salgs en periode. Annonsen er utløpt, men den er mye trolig fortsatt tilgjengelig. Sikkert mulig å prute litt også i og med magasin mangler. Det kan skaffes og Googler man litt så er ikke prisen på dem avskrekkende heller. Dersom du vil ha moffe og ei rifle så er det vel mulig å tilpasse begge sluttstykkene til den eine kassa og ha piper med både 222-støtbunn og 308-støtbunn. Du må i så fall ha ulike magasiner for å få det der til å funke. Jeg vil anbefale 2 våpen i stedet for en slik løsning, men det er nå opp til enhver hva man ønsker seg. Er jo moro at ikke alle går mainstream heller.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=252557793

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...