Jump to content

Trene blodspor på snøføre??


3006swift

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en NEG som er omtrent omtrent 7 mnd nå.

 

I sommer og høst la jeg ut noen blodspor, med noe vekslende hell, som man må forvente :roll:

Så kom jakta, og mye tid ble brukt til å være med på jakt, og noe sporing på mere eller mindre ferske elgspor.

Det ser ut til at hunden bruker nesa ganske bra, men jeg skulle gjerne ha drevet med mer blodsportrening nå i vinter.

 

vi har nå over 1/2 meter snø, og her kommer spørsmålet mitt.

Bikkja går gjerne i mine spor, som er paralelle med blodsporet, fordi det er lettest å gå der :?:roll:

Jeg lurte derfor på om jeg skulle legge blodet i mine egne spor, enten til fots, eller på ski, og i tillegg lage kryssende og paralelle spor både med ski og til fots, for på den måten kunne kontrollere om han virkelig følger blodsporet, eller om han bare dilter i mine fæler.

 

Jeg lurer på om det er noen her inne som har eraring med en slik type sporlegging, eller om jeg bare forvirrer bikkja med dette, og heller burde vente til snøen blir borte i april/ mai en gang.

 

Hadde håpet på å få preget han ganske godt på blod, før jeg går for mye ferskspor med han. Har en plan om å bruke han en del under jakta til høsten :P

Link to comment
Share on other sites

OK, takk for gode svar fra dere alle 8)

Det var vel omtrent noen slikt jeg hadde regna med :roll:

Da blir det å bruke vinteren til skiturer, lek og herjing, samt losing på hest :shock:

Skal prøve å legge inn noe annet spennende, ikke minst lydighet.

Han er forøvrig en svært trivelig hund. rolig inne, og veldig bra gemytt.

Når han er ute, har han ofte selskap av en Australsk Kelpie som holder til på nabogarden. Det har til dags dato ikke vært nødvendig å holde ham bundet ute,men jeg har en mistanke om at dette kan endre seg når han blir noe eldre/ og får mer smaken på elg i skogen :roll:

Gleder meg alt til våren og mulighet for å trene både blod og ferskspor 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...