Jump to content

Slarkete hagle


358 Win

Recommended Posts

Har en Star Baikal sideligger fra 1987 som har gått minst 30 000 skudd. Blitt ganske slarkete etterhvert. Når hagla er lukket og man svinger  den frem og tilbake når man kun holder i bakskjefte kjenner man en kraftig slakk , man ser det også der pipene møter baskylen.  Har kjøpt en "ny" helt lik men er liksom noe med det første våpenet jeg hadde. Fikk tak i tynne messingshims som jeg klippet til og la imellom fremre låseklakk og hengslebolt. Vipps så var børsa slarkfri og brukelig igjen. Det neste må vel bli å legge på noe metall  med en TIG apparat og file det til til det passer. Bare et lite tips hvis noen skulle ha ei slarkete hagle. Kunne sikkert byttet hengslebolt au men det koster vel noen laken hos en børsemaker

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vanlig reparasjon er å bygge opp med sveising i "kroken" der den griper hengslebolten ja, og file til det akkurat går i lås. En bruker da tradisjonelt en sotende flamme til å sverte området, prøve tilpasningen, og se hvor det ble blankt der soten slites vekk. Dette viser deg hvor det er kontakt mellom krok og bolt, fil litt og litt der det er blankt og sot mellom hver gang inntil du har god tilpasning.

 

Messing shims har jeg sett brukt, men de er myke så det blir fort slark igjen.

 

Bytte av hengslebolt kan også hjelpe, ofte er den slitt urund.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...