Jump to content

Jet-01 har nå vært ute en stund


Pipe

Recommended Posts

Hei!

Hadde egentlig planer om å bruke alt for mye penger på å bygge noe eget, men så ser jeg på saueren i skapet.... Vision frister like mye som en passat og da er spørsmålet om jet-01 kan være ett godt alternativ. Hvordan liker dere chassiet og hvordan holder det stand?

 

Sleng gjerne med bilder av rifla om dere har :) 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (4 timer siden):

..til hva da? Jakt? Langhold? PRS? Anker og fortøyningslodd??🥴

Tenkte mer i banen slegge eller spett.

 

Bruken er i all hovedsak langhold og noen få jaktdager i året. Før man eventuelt svir av 18k på dette så hadde det vært av interesse å høre litt om holdbarhet og erfaringer :) 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Pipe said:

slegge eller spett.

 

Aluminium egner seg dårlig til de to delene😉 Du bør oppgradere til herdet verktøystål.

 

3 hours ago, Pipe said:

holdbarhet og erfaringer :) 

Jeg kan vel ikke egentlig si så mye om holdbarheten for jeg har ikke en sånn selv som jeg bruker. Jeg vil ikke ha chassis i aluminium siden jeg ikke liker materialvalget til formålet. Aluminium  er unødvendig tungt, kaldt og får fort hakk om man er litt uheldig med håndteringen. Nå skal det sies at legeringen på jet er av beste kvalitet og den du får kjøpte dag kommer vel i tillegg eloksert. 
 

Det jeg liker med jet er ergonomien og hvordan de har løst hengslinga og justeringene på bakstokken. Her er det gjort mye bra designarbeid som få andre kan måle seg mot i det segmentet. Om man har behov for å juster kolbekappe, kinnstøtte og bag rider hele tiden er et annet spørsmål? Jeg har det ikke og vil helst være uten siden det øker vekt og mulighet for svikt🤔 Når det kommer til svikt, så er dele som justerer  LOP («length of pull») utformet på en intrikat måte hvor jeg har sett at et av chassisene av den siste versjonen jet ikke har vært maskinert bra nok. De som har produsert/maskinert den har ikke klart å gjøre det på en måte som laget låsedelen symmetrisk (her er det mye å forklare). Resultatet ble at stokken kollapset sammen under rekyl. Det er nå uansett en reklamasjon, og for alt jeg vet kanskje også bare et enkelttilfelle? 
En annen sak som har vært med jet er at picatinny skinna til låsekassa og forstokken ikke har passet sammen tro det eller ei. Om detter er forandret og løst vet jeg ikke? På første versjonen av chassiset måtte jeg fres bort litt gods for at delene skulle passe sammen. 
 

Ville jeg kjøpt jet om jeg var i markede for aluminium til STR? Svaret er ja om bruksområde er langhold. Til PRS tror jeg kanskje jeg hadde tenkt meg om to ganger. Snakker vi jakt så er svaret definitivt nei.

Link to comment
Share on other sites

Pipe skrev (11 timer siden):

Vision frister like mye som en passat og da er spørsmålet om jet-01 kan være ett godt alternativ. Hvordan liker dere chassiet og hvordan holder det stand?

Hvis Vision er en Passat, så er Jet-01 en Golf. Begge gjør ca det samme - men Passaten er litt større og tyngre - det er noen små detaljer som koker ned til smak&behag.
Jet-01 er litt lettere, og ser vel kulere ut - ref mer designarbeid.
Jeg har ikke eid Jet, men har hatt det i hus, brukt det, og jeg har Vision, og jeg har MDT ACC.
Vision har forresten flere nye "lettvekts" ideer, og AR-kompatibilitet, som kanskje er dårlig markedført. Men om du IKKE skal skyte PRS, så er kanskje Jet-01 chassiet du skal ha, for det har minst av PRS-nytte, som er drag til andre ting - samtidig har Vision også det originale forskjeftet, og det er same shit igjen.
At hengsla og grepet er så mye mer fantastisk vet jeg ikke - noen MÅ ha GRS-grepe for å kunne skyte - for andre er det en kladd som er i veien, og de fleste skyter faktisk IKKE med tommelen i "Fortner-stilling", selv om jeg og Bly gjør det... Etter mitt syn - jeg påberoper meg førstehånds kunnskap her - det er ikke objektive forskjeller, unntatt PRS / ikke PRS. Til PRS, som sagt, definitivt Vision om du har 200STR. Har du noe annet, vurder ACC, og det koker igjen ned til personlig preferanse, kanskje pris, og definitivt - om det går an å få kjøpt. ACC er forresten laget av en "kjipere" aluminiumskvalitet enn de to andre.

En fordel til Vision er at designer, tegner og maskinist er samme mann - Jet er avhengig av andre til å både oversette ideer til 3D, og til å maskinere - og forstå behovet for kvalitet.

 

At alle tre er "ubrukelig" til jakt er jeg enig med @Bly i. Kalde, store, tunge, og hekter seg i ting. Og joda, jeg har jaktet med chassirifle. Men det kom nå på en glassfiberstokk igjen.

 

Uansett, du bør ta på dem før du bestemmer deg. Det er nå mitt råd.

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...