Jump to content

Kammer Dimensjoner & Toleranser ?


S.O.N

Recommended Posts

Er det noen som har/eller vet hvor man kan finne fabrikasjon dimensjoner og toleranser på kammeret til følgende kalibere:223 Rem, 6.5x55, 308, 30-06, 8x57JS og 9.3x62.

 

Jeg antar (uten å vere sikker) at SAAMI har noen spesifikasjoner på dette. Børsemakere bruker vel kammertolker og tenker vel ikke mere på det vil jeg tro, men kanskje dem har SAAMI boka med hva dimensjonene med toleranser skal ligge innenfor.

 

Dette er mere et hobby prosjekt der jeg skal modelere opp patron og kammer i 3D på max/min toleranser og kjøre noen FEA analyser for å se hvor mye forskjell et tight/slakt kammer gir av stress på patron hylsa og omliggende stål ved max kammertrykk.

 

Om jeg får noe fornuft ut av det vet jeg ikke, men det ville vere moro å gjøre et forsøk.

Send gjerne PM med tips eller info.

Link to comment
Share on other sites

Kan man anta at Europeiske våpen lages etter C.I.P og Amerikanske lages etter SAAMI ?

 

Stevespage har kun mål på patroner. Dem er heller ikke toleransesatt, så det er i prinsippet ubrukelig, og det er ikke noen kammerdimensjoner.

 

Den eneste plass jeg har funnet noe fornuftigt på mål er på denne

linken, men den har ikke alle kalibere. http://www.leverguns.com/dimensions/Default.htm

Her har man alt man trenger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...