Jump to content

Skånsk gårdshund / dansk-svensk gårdshund


Schultzen

Recommended Posts

Mulig jeg ikke har søkt godt nok på google. Jeg er i undersøkelsesfasen for å skaffe oss hund. Den skal være løs på drevet halsende hund (da dette samspillet og jaktformen jeg synes greiest). Mange gode raser finnes, dachs, beagle, basset etc. Mange raser er plukket bort på grunn av erfaringer jeg har fra tidligere, og det skal være en familie vennlig hund. 
 

jeg har sansen for skånsk gårdshund, lynnet på den er fantastisk morsomt, men usikker på om den loser og hvor god den egentlig er til å være løs på drevet halsende hund. Erfaringer mottas med takk. 

 

for øvrig, om skånsk gårdshund ikke er noe tess, blir det beagle pga familie egenskapene og lynnet på hunderasen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det varierer litt, losegenskaper er nok ikke noe det er avlet på. 

Min dansk/svensk gårdshund er en fantastisk familiehund. Snill, kontaktsøkende og lettlært. Rolig i hus, kvikk og utrettelig på tur. Lite tilbøyelig til å stikke av. 

 

Han har generell viltinteresse, og talent for sporing. Men han loser ikke i det hele tatt når han jager f.eks rådyr (noe han gjør med stor glede, hvorfor han nå holdes i bånd i «nærskogen»). 

 

Hvis jaktegenskapene er viktig, så velg en annen rase. Hvis «alt det andre» er viktigst, er dette en utrolig hyggelig familiehund og turkamerat i hendig format.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Schultzen skrev (37 minutter siden):

..... for å skaffe oss hund. Den skal være løs på drevet halsende hund (da dette samspillet og jaktformen jeg synes greiest). Mange gode raser finnes, dachs, beagle, basset etc. Mange raser er plukket bort på grunn av erfaringer jeg har fra tidligere, og det skal være en familie vennlig hund. 

Skal du ha en jakthund, i dette tilfellet "løs, på drevet halsende hund", ja da velger du blant de rasene som er framavlet nettopp for denne egenskapen. Jeg skjønner ikke riktig problemstillingen om at slike hunder ikke skal være familievennlige, for godt og stabilt gemytt samt evne til samarbeid med "sjefene" (alle i familien står over hunden i rang) er jo også en svært viktig egenskap for jakthunden? Jeg har hatt strihåret dachs (og jaktet sammen med andre som har samme rase), og selv om denne hunderasen nok ikke er den aller enkleste å dressere har jeg aldri støtt på noen med dårlig lynne. En annen hunderase jeg har jaktet med er basset fauve de bretagne, rett og slett en fremragende familiehund. Men for all del, i hundeverdenen er det som for andre dyr (oss mennesker inkludert) individuelle forskjeller, så noen 100% garanti for godt lynne og prima egenskaper som familiehund gis det ikke uansett valg av rase. Jeg vet om en oppdretter av strihårsdachs som legger svært stor vekt på gemyttet, så om du ønsker det kan jeg sende deg navnet på PM.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Min DSG (skånsk terrier) loser i drevet etter rådyr, grevling og rev. Jeg har trent min på rev i kunsthi, men han er litt for stor så han jobber utenfor hiet.

Han viser forsåvidt mye jaktlyst, men jeg kan ikke si at han har talent og har heller ikke fått riktig/nok trening.

 

Alt i alt.....
Ikke skaff deg DSG for å bruke som jakthund, til det har man jakthunder.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...