Jump to content

25 sukdds magasin


Ikke velkommen

Recommended Posts

Jeg fant et sitat i en annen tråd: 

 

"Personar som før 1. oktober 2020 har erverva lause våpenmagasin med patronkapasitet på meir enn fem for hagler, 10 for rifler og 20 for pistolar, kan behalde desse våpenmagasina utan løyve."

 

Men akkurat dette sitatet klarer jeg ikke lenger å finne i en lovtekst, hverken i våpenloven eller forskrift.

Link to comment
Share on other sites

Om det er lov å bruke dem i manuell rifle klarer jeg ikke finne noe spesifikt om, men mtp det noen nevner om tilbakevirkende effekt etc:

 

Om man ervervet magasinet før 1.10.2020 kan man beholde dem uten løyve. Våpenforskriften dekker det:

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-05-07-1452?q=Våpen forskrift
 

paragraf 14.1 punkt 9:

 

Sitat: 

9.

 

Personar som før 1. oktober 2020 har erverva lause våpenmagasin med patronkapasitet på meir enn fem for hagler, 10 for rifler og 20 for pistolar, kan behalde desse våpenmagasina utan løyve

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Der var den! :) Da føler jeg at jeg ikke har gjort noe galt.

 

Har man ervervet magasin på over 10 skudd før 1.10.22 så må man vel fortsatt kunne bruke de. Det står jo ingenting i forskriften at det er bruksforbud, selv om man har fått tillatelse til å beholde de.

Jeg har nå fortsatt med å bruke både 25-skudds magasin i min 10/22 og 30-skudds magasin i min Ruger Ranch 5,56.

 

Til trådstarter så er vel konklusjonen (etter min mening) at om du har kjøpt nevnte magasin før 1.10.22 så kan du beholde det og bruke det. Ønsker du å kjøpe det nå... ja. det går nok ikke.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...