Jump to content

Aimpoint Innskytning


Simen Olsen

Recommended Posts

Hei! Lurer på hva folket skyter inn aimpointene med. Altså avstand. 25,30,50,70 eller 100m? Prøvde og skyte inn en Micro h-1 idag på 100 men det gikk ikkje så bra. Funker med treningsammo men slet med jaktammo. Burde jeg skyte inn på f.eks 25m kontra 100? 
Håper jeg kan få raskt svar da det haster mtp hjortejakt. 
Takker på forhond på svar 🤩

Link to comment
Share on other sites

Skyter selv inn rødpunkt (2MOA-prikk) på 100m og det funker fint hver gang. Det eneste er at den er endel mer grov i kneppene, 1MOA (altså ca 3cm per klikk på 100m).


Siden du skriver det gikk bra med treningsammo så stusser jeg litt på hvorfor det ikke gikk bra med jaktammoen.

 

Edit: Beklager jeg ikke besvarte ditt spørsmål, kun side-info. Men ja, hvis det ikke går bra på 100m så sjekk på feks 50m før du drar opp til 100m

Edited by follo
Link to comment
Share on other sites

Det spørs helt på en god del faktorer, og ville ikke skutt inn basert på dette. 

Ville prøvd på kortere avstand for å sjekke hva som skjer, så ta det ut til 100m. Men igjen, rart du får det til med treningssmmo og ikke jaktammo. I mine børser ligger ikke de to typer ammunisjon (trening/jakt) så langt fra hverandre at den ene ikke er på skiva når den andre er det. 

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (1 time siden):

Nå skriver du ikke hva"slet med jaktammo" innebærer, men om det er slik at treningsskuddene samler og  jaktskuddene ikke, så er problemet relatert til ammo/våpenkombinasjon og ikke siktet.

Jakt ammo samler greit, nei vet ikke hva som skjedde, skal prøve på papp idag.

Link to comment
Share on other sites

Pleier selv å skyte inn rødpunkt på 308 rifle på ca. 45m-50m , da er treffpunkt ca. Det samme som på 200m mener jeg, så da da vil skuddet sitte et par cm over på 100m. Det er alltids best å teste det ut selv og se. Og jakt og trenings ammo har ofte forskjellig treffpunkt og forskjellig ammo går ikke likt i alle rifler og sånn, bare i tilfelle det var det som var problemet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...