Jump to content

Sikker bakgrunn..


TheHegre

Recommended Posts

Ny jeger her. Var ute i jaktterrenget til mitt lokale lag i helga. Veldig kupert område, går ikke an å finne 30 sammenhengende flate meter der. Uheldigvis er hele jaktområdet vårt også et populært turområde.

 

En ting gjorde meg litt usikker. Det skjedde mer enn et par ganger at jeg trodde at banen var helt klar og at jeg var mutters alene der ute. Går 10-20 meter til, så ser jeg plutselig en bærplukker på andre siden av en knaus der jeg trodde at jeg hadde sikker bakgrunn. (Var heldigvis ikke noe fugl der, så jeg skjøt jo ikke.)

 

Så mitt spørsmål er: hvordan i H.. skal man være 100% sikker på at man har sikker bakgrunn når disse bærplukkerne plutselig dukker opp i alle kriker og kroker? Jeg speider jo aktivt i alle retninger etter både fugl og folk, allikevel kommer de brått på over alt. Er jo nesten så jeg ikke tør å skyte fordi du aldri vet hvor disse folk sitter og plukker bær.

 

Vet at haglskuren er ganske ufarlig på lengre hold, men vil helst unngå å måtte forklare for politiet hvorfor jeg dusjet bestemor Berit i hagl, selv om hun slapp unna med skrekken.

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (24 minutter siden):

Hvis du ikke har 100% kontroll på bakgrunnen kan du ikke være 100% sikker. Så enkelt, og så vanskelig!

Så jeg burde egt la være å bruke området vårt og heller dra mange mil unna for å finne et sted uten folk.

 

Jaja. Er ikke som at vi kan be folk holde seg unna i 3 mnd heller. Skogen er for alle.

Link to comment
Share on other sites

Nei, du skal ikke la være å bruke området til jakt, men selv i øde og fjerntliggende området MÅ du ha kontroll på bakgrunn.

Ja, skogen er for alle! Om det er løv-/blandingsskog har du bedre kontroll etter løvfall. Og færre folk etter bærsesongen.

Vi henger gjerne opp skilt med "Jakt pågår". Ikke for å frita oss for å ha kontroll på bakgrunnen, men som ren informasjon.

Noen mennesker synes det er ubehagelig å treffe jegere, og de aller fleste jegere liker dårlig å få ødelagt jaktsituasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner problemstillingen veldig godt @TheHegre. Men jeg tenker også at sikker bakgrunn er sikker bakgrunn, «hagleskuren dabber fort av» og «det skal godt gjøres» funker liksom ikke. 
 

Føler litt på at noen kanskje blir litt ivrige når fuglen endelig tar til vingene. Har som deg gått på folk og bærplukkere, for ikke å snakke om jegere som lister seg rundt og gjerne oppsøker samme områder. 
 

Så jeg for min del går konstant og ser for meg scenarioer, «her kan det komme fugl, da kan jeg, eller kan jeg ikke skyte den eller den retningen.» Av den grunn liker jeg kupert terreng, eller å gå oppover, da er det ofte flere sjangser. Ellers gjelder det å få bratt nok vinkel, da er worst case at noen blir truffet av bly i fritt fall. Men jeg skyter aldri rett frem og inn i skauen…det er for meg bare ikke verdt det, har gjort det en gang på dag tre uten fangst og litt irritert over å være litt passiv i oppflukter, fikk en flott røy av det, men den «smakte ikke godt»:) 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...