Jump to content

Ukurant kaliber en fordel i disse tider med ammotørke?


Torf

Recommended Posts

Jeg har idag vært på en innkjøpsrunde av ammo og ladekomponenter i et par store våpenbutikker rundt Oslo.

 

I løpet av de siste par årene har jeg anskaffet et par jaktrifler i de "ukurante" kalibrene 7mm Rem Mag og 338winmag fordi jeg fikk kjøpt disse til en latterlig billig penge.

Jeg tenkte jeg skulle hamstre litt komponenter og ammo og ser nå at jeg har mange flere alternativer å velge mellom til disse riflene enn til mine rifler i std-kalibre som 6,5 og .30.

 

Det er egentlig en gammel sannhet. Det er lettere å få ammo til ukurante kalibre under en ammotørke enn til std-kalibre.

 

Neste gang noen ser et flott tilbud på finn.no i etellerannet 270, 7mm eller en 338 er det ikke noe å lure på. Dette er en meget grei reserveløsning i disse ulvetider.

Edited by Torf
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Var ikke ute etter riflehetter så det så jeg ikke etter nå.

Sikret meg hetter for en liten stund siden hos Landrø.

 

Fabrikkammo kommer hvertfall med hetter selv om det ikke er noen trøst for hjemmeladeren..

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Omsetningshastigheten av ukurante kalibre er mye langsommere enn smørogbrød-kalibrene slik at lagerbeholdningene stort sett ikke er i "fase".

I normalperioder vil lagre av begge bygges opp igjen.

Derfor mener jeg at det ikke er dumt å ha et våpen i ukurant kaliber i skapet.

Med tanke på hva man feks må betale for ei rifle i 7rm eller 338wm er det en billig forsikring.

Det er jo heller ikke noe problem med at disse kalibrene forsvinner i og med at de er "smørogbrød" i andre land.

 

Her er et eksempel. En rimelig lite brukt Sako i 338 til 4K:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=261493388

Og et eksempel til; rustfri 700 338 til 4300.-:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=265719127  

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Tja. Jeg derimot mener det er lurt å ha et fornuftig lager av komponenter uansett om man skal ha de i ukurrante eller i "kneipp-kalibre" ;)

Og jeg tror at når det først blir tomt i ukurannt-hylla så fylles det neppe opp med det første heller ;)

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

langt i fra problem å skaffe seg LR hetter. Gå på finn og skriv tennhetter, Deretter lagrer du søk. Det kommer ut LR hetter hver dag på finn. Butikker er også gode til å annonsere at de har fått inn hetter på finn. Jeg og ein kamerat sikret oss

10 000 hetter til sammen her denne uken. 7000 av disse var fra forhandler. 

Edited by SchweizerStøver
Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (2 timer siden):

Hvilke forhandlere da? Jeg har ikke sett noen forhandlere legge ut LR tennhetter på finn på en god stund, hvertfall ikke 

 

 

å jo jøss. Har vært 3-4 tusen LR hetter som har blitt solgt på finn, denne uka(privat.

Gjelder å være kjapp, ha varsler på. 

Hagemo jakt og friluft, Jakt butikken lyngdal, landrø har fått LR tennhetter inn fra magtech, denne uken. men de ryker jo iløpet av ein time eller to.

Tror det kun var Landrø som annonserte på Finn. De andre annonserte på FB. 

kjøpte 1000 tennhetter hos børsemaker Wear tidligere i sommer :D

også var det de 7000 tennhettene hos hagemo denne uken. Prisen var heller ikke så mye å klage på 0,82kr pr. stk. 

 

Et tips er å legge ut ein ønskes kjøpt annonse på finn. Jeg gjorde denne uka og fikk inn ein del henveldelser.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...