Jump to content

tikka t3 med trangt kammer.


andreasli

Recommended Posts

har ei tikka t3 i 6,5*55 som jeg lader ammo til selv. jeg bruker norma hylser og 130 grains norma golden target kuler. helpresser hylsene . presser hylsene til 76mm. problemet kommer når hevarmen skal ned igjen i fremkant. da bli det tungt. når jeg ser på på skuddet etter å ha prøvd det i børsa er det merker på kula 3-4 mm fra hylsehalsen, hele veien rundt. hva kan jeg gjøre med dette? og hvor korte kan jeg presse hylsene med tanke på friflukt?

har også prøv med oryx i norma hylser, det er ikke noe problem men disse er bare 74 mm.

flere med samme problem? hva kan jeg gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Ser på Norma sine sider at de bruker 77,5mm patronlengde. Men hvis du har et løp som gjør at kula butter i bommene allerede ved 76mm bør du gjøre det til en regel å sjekke maxlengde med en pussestokk for hver kule du bruker. (Det er dessuten lurt å gjøre alltid uansett) :)

Link to comment
Share on other sites

Du vet det kanskje fra før men..

 

Ta ut sluttstykket.

Bruk en tom hylse til å holde kula. Sett den inn til kula butter i bommene.

Sett inn en pussestokk forfra til den treffer kulespissen(stokken må være flat i spissen så ikke kulespissen går inn i en hul pussestokk)

Sett ett merke på pussestokken ved munningen.(jeg bruker bladet til en tapetkniv for å få det nøyaktig)

Fjern kule og hylse og ta nytt mål med sluttstykket lukket.

Du har nå to merker, der avstanden mellom dem er max lengde på ferdig patron. Trekk fra det du ønsker i friflukt.(jeg bruker 1mm)

 

Det kan være litt kronglete å holde alt på plass i begge ender samtidig som at du skal måle. Dersom du beholder sluttstykket i så kan du kanskje bruke vekta av dette for å holde kula på plass mens du merker ved løpet. Evt. få hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...