Jump to content

Erstatning til MRP


ThoGra

Recommended Posts

Lader også til 338wm, bruker i all hovedsak N160. Har fungert bra til 225 grain Woodleigh PP og 225 Nosler Accubond, samt 250 grain Woodleigh RN. Bra presisjon og V0 som forventet... kunne sikkert jaget litt mer fart med MRP, men til mitt bruk ser jeg ikke helt poenget. 

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (1 time siden):

Og ellers er vel Vihtavuori N560 også veldig nær MRP. Ser det er kommet inn hos flere forhandlere nå. 

Rifle reloading data | Handloading | Rifle calibers | Centerfire Rifle bullets | Reload your own ammo - Vihtavuori

Ja, det har jeg også tenkt. Men sliter litt med å finne ladedata til Woodleigh 225 grain. Ladetabellene er tynne i dette kaliberet generelt syns jeg. Tips her?

 

Link to comment
Share on other sites

SteinarBM skrev (1 time siden):

Lader også til 338wm, bruker i all hovedsak N160. Har fungert bra til 225 grain Woodleigh PP og 225 Nosler Accubond, samt 250 grain Woodleigh RN. Bra presisjon og V0 som forventet... kunne sikkert jaget litt mer fart med MRP, men til mitt bruk ser jeg ikke helt poenget. 

Har du ladedata på de to woodleighkulene?

 

Link to comment
Share on other sites

ThoGra skrev (29 minutter siden):

Ja, det har jeg også tenkt. Men sliter litt med å finne ladedata til Woodleigh 225 grain. Ladetabellene er tynne i dette kaliberet generelt syns jeg. Tips her?

Jeg ville tatt utgangspunkt i Hornady SP 225 grs og Sierra SBT 250 grs for de to aktuelle Woodleigh-kulene, men ikke startet på maks. Du får grei hastighet likevel;).

Link to comment
Share on other sites

ThoGra skrev (2 timer siden):

Har du ladedata på de to woodleighkulene?

 

Jeg har brukt 70 grain N160 til 225 grain Woodleigh PP, V0=840 m/s, og 66 grain N160 til 250 grain Woodleigh RN, V0 = 782 m/s. Disse ladningene er ganske forsiktige... men for min del er dette mer enn nok. Jeg mener at jeg baserte meg på ladedata fra ladeboka til Woodleigh, men har den ikke foran meg akkurat nå.  

 

En liten digresjon: ser at Jørund Lien i det siste bladet Jakt har en sak om 338 wm som det ideelle - men litt glemte elgkaliber. Men at det skal være utrolig vanskelig å få god presisjon med rifler i dette kaliberet... ??? Min ringe erfaring, med den ene 338 wm rifla jeg har, er at lading til 338 wm har vært det enkleste prosjektet jeg har vært borti.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...