Jump to content

Vår erfaring med predator jakt "rev, kråke og kanskje mink?"


The Modern Day Hunter

Recommended Posts

For de aller fleste så er det en selvfølgelighet at også predator bestanden må reguleres på lik linje med alt annet. Dette er derimot en oppgave som har vært forsømt i flere tiår der jeg bor, noe som har medført en negativ utvikling for småvilts bestanden. Før var det ofte om en bra bestand av småvilt i området, men etter at rødreven og kråkefugler har fått florere har det blitt gjort færre observasjoner av hare, rype og spesielt rådyr. 

I 2014 ble det ikke skutt ett eneste rådyr i sameiet og det ble heller ikke observert rådyr under hele jakta. Ført ved julebell ble det observert 2 rådyr som spankulerte på brøyta skogsveier. Hvert år så hadde kvotene blitt redusert og hvert år ble det en nedgang i felt vilt med unntak i 2012 som var en liten oppgang på harefronten. 

 

Bonden med størst eierdel kalte inn til "krisemøte" i januar 2015 der situasjonen ble diskutert og det ble konkludert med at noe måtte gjøres. Sånn generelt har fokuset vært elgjakta i området og småvilt har blitt jaktet av noen færre, mens rovdyr var "bortkastet" ammunisjon siden man ikke kunne spise de. Denne holdningen måtte snu og vi måtte faktisk ta tak predator problemet.  

 

Hva vi gjorde for kråkefuglene:

Aller først så var vi under innbilningen av at vi skulle gjøre stor suksess med postering på jorder ved slått, ny-såinger, lokking og hubro. Dette forsøkte vi i mange ulike varianter 2015. Vi hadde eksempelvis en stasjon midt på jorde med kammo nett og hubro, mens 2 andre lag satt i hver sin enda av jordet for å ta de som ville sette seg i trær for å observere.  Realiteten var dog at det ikke tok lange tiden før kråkene ikke kom til jorde samme dagen, og hadde man jakta på ett jorde så kunne man drite i det jorde den neste måneden. Med et "predator team" på 7 stykker ble resultatet for 2015 relativt skuffende og vi registrerte 113 fallene kråkefugler. 

 

Mot slutten av 2015 så konkluderte vi med at dette var alt for tungvint om vi så på hvor mye tid vi la ned og hvor lite fugl det ble per jeger 113:7= 16 ish. Gamlingen i sameiet - bonden som innkalte til krisemøte 70år fortalte om at de brukte kråke feller når han vokste opp, så derfor bestemte vi oss for å bygge disse fellene i ett forsøk på å forbedre utbytte for 2016.  Vi bygget og satte ut 5 feller rett før nyttår og fylte disse med mat hele vinteren noe som virket veldig effektivt. Vinteren byr på utfordringer for de fleste dyrearter når det kommer til å skaffe seg mat, noe som gjorde at de ikke brukte lang tid på å oppdage fellene våre. Instruert i att man ikke skulle stenge fellene for tidlig, men la fuglene bli trygge på disse bestemte vi oss for å mate de helt frem til jakta starta igjen i juli. 

Oppdagelsen var at dette var MYE mer effektivt og vi var derfor på riktig vei. I løpet av sommeren bygde vi 5 feller til slik at vi 7 hadde 1 felle hver å holde oversikt på, samt at de gamle i sameiet kunne passe på de 3 andre.

 

Resultatet for 2016 ble over all forventing (men husk på det er STORE mengder kråkefugl i området) snitt pr kråkefelle ble 109,3!. Vi greide altså å ta ut 1093 kråkefugler i 2016. Haglene ble herved lagt igjen hjemme og vi har fortsatt med kråke feller siden 2016 og jeg kan gladelig skrive at til dags dato så har vi tatt ut litt over 5900 fugler. Ved konstant mating av fellene så ligger de fremdeles på ett individuelt utak på ca 100 i året alle sammen. Det sykeste med det hele er at vi ikke ser noe nedgang som får oss til å stille spørsmål om hvor mange år vi må drive på med dette for å få en bedre balanse i faunaen. 

 

Hva vi gjorde for rødreven

Da går vi tilbake til 2015.  Her starta vi med å finne alle jorder vi kunne jakte rev på etter slåt og lagde ett kart med potensielle poster kontra høydekurver. Prøvde å lage ett post- kart som ga oss gunstige plasseringer når den tid kom. Denne jaktformen ble veldig spennende for mange av oss og flere ganger har jeg fått lokket reven så nære at jeg legger ned rifla og tar opp hagla. Vi hadde også ett godt system slik at når ett jorde skulle bli slått så la han det ut på messenger og den som kunne svarer at de tar jordet i dag. Når slåtten først starter er det jo ofte flere jorder som blir slått samtidig så att vi er en 7 aktive var ikke noe ulempe akkurat. Faktisk så var det litt for lite når 4 av disse driver aktivt gårsbruk og dermed er bonden som slår jordet.. Men med godt samarbeid ble det tatt ut 35 rev 15.  Vi viste ikke helt hva vi kunne forvente oss og var ganske fornøyde med dette, men likevel så leita vi etter forbedringer. Å bare jakte rev noen få dager er jo ikke gunstig, så tanken om å bruke åte i tillegg til å bruke lokk på vinterstid ble gjort til en realitet. I 2016 brukte vi altså åte, lokk, og nyslått noe som resulterte i ett fall i revebestanden på litt over 70 stykker. 2016-2019 har vi tatt ut ca 60 rever i året og i 19 begynte vi å merke en liten nedgang i bestanden.  Og nå i 21 tok vi ut rett under 50. Enorm nedgang er det ikke og det kan jo være tilfeldigheter som har gjort at dette ble noe lavere, dog er vi optimistiske og det blir jaktet like hardt i år som tidligere. Kommer vi ikke over 50 i år heller så er det vel kanskje ett tegn på at bestanden i bygda er på tur rette veien.. 

 

Hva er resultatet vi kan se i dag? 

Jeg skulle gjerne sagt at jeg vi nå har ett kjempestort mangfold av hare, rype, skogsfugl og rådyr, men dette ville ikke vær den fulle sanningen. Så langt har det blitt gjort flere observasjoner av harepusen, og rådyr har vi faktisk sett i flere anledninger nå. I tillegg til jakta har vi brukt bandhund på jorder før slått for å se etter rådyr i gresset noe som har berga noen små krabater :) Alt i alt så er rypebestanden den samme, hare er kanskje på tur opp, men rådyr blir observer flere ganger og ser ut til å være på vei tilbake. Vi har også innført jakt forbud på rådyr frem til 2024 så det kan bli spennende se om bestanden virkelig tar seg opp igjen. 

 

Økningen i rådyr tror jeg kommer av att noen hundre rev har blitt borte, men det kan jo også vært mildere vintre og andre faktorer som også spiller inn. De dyra vi finner på jordene før slåtten får jo også en mulighet til å overleve, noe som det også er en større sannsynlighet for med mindre rev. Siden vi derimot ikke ser økning i rype eller skogsfugl så frykter jeg vi har en lang vei å gå når det kommer til redusering av kråkefugl bestanden, men kanskje at det også merkbare mengder mink. Vi kommer til å fortsette å bedrive predator jakt i samme skala og blir ikke å nedtrappe med det første, men nå i år så har vi også snakka om å prøve å sette opp noen feller rundet om for å se om vi får mink. Greier noen amatører å få minken i fella så er det ikke lite av den regner jeg med.  

 

Da har dere vår historie og fremgang! Poenget mitt med innlegget er å gi dere vår erfaring mtp hva som har fungert for oss og samtidig dele resultater. Det er ingen tvil om at denne jakta også bør prioriteres, og helst skulle den vel vært prioritert før det kom til bristepunktet som her. Nå har vi drive på i 6 år for fult og jeg regner ikke med at det blir noe nedtrapping før 2026- altså iherdig predator jakt i 10 år...... eller kanskje enda mer, vi får se hva som blir nødvendig :) 

 

 

 

Skulle noen ha supre tips for mår/ mink fangs så legg gjerne igjen en kommentar ! Foreløpig tenker vi kjøpe sånne  https://jaktfall.no//produkt/belisle-slagfeller/slagfeller/belisle-120sx-slagfelle-for-mink?gclid=Cj0KCQjw0oyYBhDGARIsAMZEuMsTADVvwNGBjgIcEy-JE_Qic9qUTQaQalcShHXumg9Svq_jAIVGrJAaAiqVEALw_wcB 

 

  • Like 12
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Dette var slikt som det ble forsket på tidligere, og hvor det viste seg at det måtte knallhard fangst til for å regulere stammene av predatorer til et slikt nivå at byttedyrene økte til habitatets tåleevne. Å gjøre tellinger av observerte predatorer og matvilt med samme metode til samme tid gjennom flere år vil gi et bedre statistikkgrunnlag. En måte som benyttes her er å kjøre mellom de forskjellige jordene for å telle rådyr og hjort til samme tid hver vår. Kanskje noe å vurdere.

Har dere vurdert revebås i tillegg til reveåte? 

Jeg håper virkelig at du kommer med en ny oppsummering neste år! Dette er både inspirerende og veldig interessant.

Edited by Prthhh
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...