Jump to content

sikte inn kikkertsikte


janfrode

Recommended Posts

Jeg er en fersk jeger som akkuratt har søkt om å få kjøpe rifle i kaliber 6.5x55, .308win eller 30-06 til hjortejakt (+ gås, rådyr og alt annet jeg får anledning til å jakte på) , og skummer for tiden alt jeg kan av forum og rifle-reviews for hva jeg skal kjøpe. Begynner å falle ned på en .308 Weatherby vanguard fra den lokale XXL (Stavanger), eller Howa1500 fra f.eks. Interarms på nett. Prisene på disse ser ut til å være noenlunde det samme.

 

Spørsmålet er da om jeg bør kjøpe kikkertsikte i samme pakke? Er det vanlig å få disse ferdig montert og siktet inn?

 

Hvis ikke de er ferdig montert og siktet inn, tenker jeg å kanskje vente med kikkertsiktet til det dukker opp noe bra på finn/ebay...

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til forumet!

 

Det er vanlig å få kikkerten ferdig montert på rifla når du kjøper en slik bakkeløsning. Men den ikke innskutt, men antageligvis grovjustert slik at du vil treffe innafor pappskiva på 100m.

 

PS! Det kva være mye gode kikkerter å få kjøpt på bruktmarkedet. Det kan ofte lønne seg å legge i litt ekstra på kikkerten :wink:

Link to comment
Share on other sites

Greit å grovsikte kikkerten sjøl om du kjøper løst. Sett på kikkerten på børsa og sett så fast børsa på et vis på et punkt et stykke unna. Finn punktet gjennom løpet (må så klart ta av sluttstykket). Se deretter gjennom kikkerten og juster med høyde-/sidejusteringene til du finner samme punktet i trådkorset. Da treffer du ganske greit inn på skiva på banen. Har fungert for meg i hvertfall!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...