Jump to content

Kan jeg skyte stålhagl (lerdueammo) med Valmet 212?


Andy2

Recommended Posts

7 hours ago, Jeger'n said:

212 er i utgangspunktet ikke godkjent for stål, men leirdueammo går nok bra.

Den er ikke godkjent for High Performance stål. Standard stål, ingen problemer. Den 100E du spør om i en annen tråd- heller ingen problemer med standard stål jaktpatroner- og leirduepatroner der heller. Verden har gått fremover. Les forøvrig denne tråden- med linker: 

 

 

Edited by asterix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei @Asterix. 

Jeg leste den artikkelen din i går kveld, og slo meg til ro med at jeg kan skyte med stålpatroner på lerduebanen med både Valmet 212 og Simson Suhl 100E. Har kjøpt meg en Beretta 686 selv i dag, og spurte på våpenforretningen. De sier fortsatt at det må være godkjent etc. Er en gammel antakelse det da i følge din artikkel. Hvis jeg forstår deg rett så kan vi trygt bruke lerdueammo i står på 212 og 100E i alle fall :-)

Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (3 timer siden):

Tull. Den er ikke godkjent for High Performance stål. Standard stål, ingen problemer. Den 100E du spør om i en annen tråd- heller ingen problemer med standard stål jaktpatroner- og leirduepatroner der heller. Verden har gått fremover.

Takk for beskrivelsen.
Kan du forresten fortelle meg hvor jeg har har spurt om noe ang 100E. Det kan jeg ikke huske å ha gjort.

Link to comment
Share on other sites

@Jegern`n. Svaret var tiltenkt trådstarter, han stilte samme spørsmålet angående en Simson 100E i en annen tråd. Beklager om dette ble missforstått..  Men du har forresten helt rett i ditt utsagn om at en 212 i utgangspunktet ikke er godkjent for stål, stål var jo ikke "oppfunnet" da den ble laget. Min feil.  Så det korrekte svaret er vel at det er moderne stålammunisjon som er godkjent for å skyte i en 212- og lignende børser, ikke børsene. 

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (21 timer siden):

@Jegern`n. Svaret var tiltenkt trådstarter, han stilte samme spørsmålet angående en Simson 100E i en annen tråd. Beklager om dette ble missforstått..  Men du har forresten helt rett i ditt utsagn om at en 212 i utgangspunktet ikke er godkjent for stål, stål var jo ikke "oppfunnet" da den ble laget. Min feil.  Så det korrekte svaret er vel at det er moderne stålammunisjon som er godkjent for å skyte i en 212- og lignende børser, ikke børsene. 

Det var jeg som spurte om stål i en Simson Suhl 100E, som @asterixogså fanget opp og ga meg et betryggende svar på. Vi testet begge børsene på banen i går og poden likte Valmeten best, så da arver han den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...