Jump to content

Fabrikkamret rifle i 35 wheelen


Deerhunter

Recommended Posts

Nå har jeg gått flere runder med meg selv, og etter mye fram og tilbake funnet ut at jeg har lyst på en rifle i kaliber 35 wheelen. Men det er jo egentlig selvpining ser det ut til.Eneste fabrikkamrede riflene jeg finner på markedet er Remington cdl og Ruger Hawkeye.

Ruger har jeg ingen erfaring med, men har stort sett hørt bare positive ting (er det noen negative?)

Det eneste jeg kan si er at jeg ikke er veldig begeistret for sikringen (liker best skyvesikring)Men det går sikkert å venne seg på.

Remington har jeg hatt(ADL) og hadde et par ting å utsette på den, blindmagasin og sikring som ikke låser hevarmen. Magasinet er greit nok på cdl utgaven, men går ut fra at det er samme sikringen som på adl ?

Er det noen riflemerker jeg har oversett i dette kaliberet ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke svare på om det er flere rifler, men jeg har bare positive ting å si om Ruger. Hawkeye har et annet avtrekk enn M77 som faktisk er meget bra. Det er vel ikke uvanlig at det er fordel å bedde Ruger rifler, men det er de vel ikke alene om.

Jeg liker 3-punkts sikringen godt, og greier å avsikre rimlig stille med 2 fingre.

Men kaliberet er vel glimrende!

Link to comment
Share on other sites

35 Wheelen er et godt valg, bruker selv 358Win. i en Rem. mod. Seven på 2,8Kg.

 

For ikke å gjøre det vanskeligere enn nødvendig for deg bør du også vurdere nitretoogseksti, vanskelig :?::P

9,3x62 gjør alt 35Wheelen gjør, og vel så det, ferdig kamret i alle Europeiske kvalitetsvåpen.

 

Kun litt dårligere på utvalg i lette kuler, men det er vel ikke det viktigste..

 

Skal jeg noen gang skifte ut min Syver, er F. Eks en Sauer Outback i overnevnte en våt drøm. :?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke funnet andre enn Ruger og Remington jeg heller.

Den nye Ruger Hawkeye er et godt våpen, ingen tvil om det.

Det eneste "negative" med både Ruger og Remington, er at de bruker løp med 1:16 stigning i dette kaliberet.

Det "kan" føre til at enkelte kuletyper over 250 gr kan ha problem med stabiliseringen.

Når det er sagt er vel 250 gr den vekta som passer best til 35 Whelen, og effektmessig står den ikke tilbake for noen i det samme sjiktet. Jeg har benyttet 250 gr Woodleigh RN de siste årene med godt resultat.

 

Fordelen med Ruger er at det er dønn solide våpen og spesiellt den integrerte kikkertmontasjen har jeg stor sans for.

Min Ruger i 35 Whelen har løp fra Shilen med 1:14 stigning, og jeg skal teste ut de nye 275 gr kulene fra Woodleigh når de etterhvert kommer på markedet.

225 gr Sierra er svært presis i mitt våpen og dekker egentlig godt behovet på rådyr og hjort, men til elg passer nok de tyngre og mer solide 250 gr kulene bedre.

Link to comment
Share on other sites

Havesyke er noe dritt ja, amen!

Joda, jeg har seriøst vurdert 9,3 og det er fremdeles et høyaktuelt andrevalg,for all del.

Har også regnet litt på og bygge om ei rifle jeg har i 30-06,men finner ut at jeg kommer farlig nær prisen på et nytt våpen.

Har sett mye på den sakorifla på bruktsiden til J&F og har sendt dem mail med en del spørsmål.Venter på svar.

Synes den ser tung ut,og det vet du Jespen, at jeg ikke liker :wink:

Hadde ikke vekten på børsa hatt noe å si så hadde sikkert valget falt på ei CZ American i 9,3x62.

Og hadde jeg ikke allerede hatt en T3 med ødelagt boltmuffeplast :evil: så hadde det kansje blitt en tikka.

Uansett hvilket kaliber eller børse så er planen å kappe løp og montere lyddemper.Går ut fra at løpskapping er ganske greit i både 35Wheelen og 9,3x62. Eller passer det ene utrolig mye bedre til dette enn det andre?

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
men går ut fra at det er samme sikringen som på adl ?

 

Etter det jeg har forstått er det relativt enkelt for børsemaker å modifisere sikringen til å låse hevarmen på rem 700.

Men hadde valgt Ruger over Remington.

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg startet med tomt våpenskap og fyllt opp med tre rifler som tok det meste fra rådyr til bøffel, ville jeg nok gått europeisk denne gangen.

Det ville blitt 7x57 Mauser, 9,3x62 Brenneke og 404 Jeffery.

 

Når det er sagt er min kjære 35 Whelen min "go to" rifle og den blir nok hos meg i all overskuelig framtid :)

 

Jeg har ikke peiling på lyddempere, men disse to kalibrene er tilnærmet like både i kulevekt og hastighet så det skulle bli hipp som happ.

 

Jeg ville også tatt en titt på den Winchesteren som J&F har i 35 Whelen.

Er det M70 Classic modellen med mausermekanisme kan det være et godt kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...