Jump to content

Valg av kuletang til 458


Brosmebeistet

Recommended Posts

Prøver å finne en kuletang for å støpe kuler til min 450 marlin. Jeg ser det er 2 varianter. Enten 457 eller 459. Hva skal man velge og er det noen praktiske forskjeller ? 
 

Med en 457, blir det tett nok uten GC ? 
 

Skyter kun sub ladninger med denne og ønsker høyest mulig kulevekt. 
 

Hva støpetang ville dere valgt ? 

Link to comment
Share on other sites

Kulen må være større enn riflingsdiameter, den er oftest 458. Da er 459 et riktig utgangspunkt.

Med sub ladninger trenger du ikke GC.

Men bank en blyplugg gjennom løpet og mål virkelig riflingsdiameter så vet du hvilken diameter du skal ha, og hvilke sizedie du trenger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde det slik:

Legg et lag med olje i løpet. Ta et fiskesøkke av mykt bly, som er litt større enn kaliberet. Bank den inn i munningen med en plasthammer, som ikke skader stålet. Bank den videre med en rekke stumper med ca 5 mm blomsterpinne, delt opp i 7-8 cm lange biter. Tilslutt kommer du frem!

 

Når det er sagt, kan du stort sett regne med at moderne våpen holder spesifikasjoner rimelig greit. En gammel infanteririfle, laget på en vaskemaskinfabrikk under pågående krigføring kan ha mer.... poetiske dimensjoner.

 

Min tommelfingerregel (for "nye" våpen) er at to tusendels tommer over nominell riflingsdiameter nesten alltid fungerer fint, både med fettede kuler og pulverlakk. For Marlin micro- grooves løp ... Tre tusendeler over.

 

Til trådstarter; jeg antar du har sett på Lee sine støpeformer. 

Hvorfor har de valgt .457 nominell diameter? Dette er et mysterium. Trolig er det historiske grunner (svartkrutt + rene blykuler -> kulestukning). Heldigvis blir oftest kulene 1-2 tusendeler større enn angitt. Hvis du lakkerer, får du ca to tusendeler ekstra.

 

Mitt forslag:

1) Budsjettløsning

Lee- kula på ca 405grs

Pulverlakk (Gasolin.no, Ford lys blå)

Kjøp en Lee sizer, og slip den opp til .459- 60.

 

2) optimal løsning 

MP- molds 460-420 hullspissform 

Pulverlakk (som over)

NOE bullet molds bushing sizer, med bushinger i .459, .460 og .461

 

Jeg vet ikke om du har erfaring/ utstyr til kulestøping fra før. Det krever litt utstyr og "stayer- evne" å komme igang. Men det er veldig moro, og du trenger egentlig ikke kjøpe kuler til .450'en din lenger.

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...