Jump to content

Choke cal 16


358 Win

Recommended Posts

Har ei Brno cal 16 der det står 16,2 og 16,6 på den andre pipa. 

Finner bare mål I tommer på ei amerikansk side og 16,6 mm blir ca  improved sylinder (0,652") og 16,2 blir ca Improved Modified( 0,637")

Ikke så inni disse betegnelsene på choker men tilsvarer dette 1/4 og 3/4 choke ?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej, 

jag skaffade de rätta verktygen för länge sedan för att kunna reglera mina 12 och 16 själv .  Jag  motsätter mig vad amerikanarna säger om att 16 skulle skjuta tätare med mindre konstruktion på borrning.  En jag skjutit mkt sjöfågel med är borrad 0,40  en annan 0,43  sedan har jag en med 0,50 som skjuter härligt . En extra pipa med 16,7 i loppet med 0,70 som jag inte blir klok på då jag även har en 16,8 / 0,80 som skjuter magiskt. Totalt 5 pipor alla 16.  Det svåra med att reglera en mkt trång pipa är att paralelldelen blir lång och där är den verkliga utmaningen. 

Link to comment
Share on other sites

Jag vågar inte citera : Men titta om loppdiametern är stämplad under framstocken. Det måttet vs vad pipan är längs ut är din choke. 
Jag gillar Brileys system på mått då jag aldrig blir klok på engländaras :8 system. Men jag kan översätta briley till mm 

IC /  0.10” = 0,25mm 

LM/ 0,15” = 0,38mm 

M  / 0,20” = 0,50mm 

IM / 0,25” = 0,64mm 

LF / 0,30” = 0,76mm 

F  / 0,35”  = 0,91mm .

Övnings hagel stål är inga problem att skjuta i trånga lopp och LF ger magiskt fina svärmar även på 45m . Man ska dock inte blanda ihop det med grovt jaktstål som föredrar öppnare borrningar  IC-LM -M .

 

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
culot skrev (På 29.10.2022 den 9.25):

Hej, 

jag skaffade de rätta verktygen för länge sedan för att kunna reglera mina 12 och 16 själv .  Jag  motsätter mig vad amerikanarna säger om att 16 skulle skjuta tätare med mindre konstruktion på borrning.  En jag skjutit mkt sjöfågel med är borrad 0,40  en annan 0,43  sedan har jag en med 0,50 som skjuter härligt . En extra pipa med 16,7 i loppet med 0,70 som jag inte blir klok på då jag även har en 16,8 / 0,80 som skjuter magiskt. Totalt 5 pipor alla 16.  Det svåra med att reglera en mkt trång pipa är att paralelldelen blir lång och där är den verkliga utmaningen. 

Får boora opp et i morgen sier du dim 16,8mm skyter bra?har 2som er full* i dag(auto 5 kal 16.et kort og et langt)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...