Jump to content

Beste ladning til .300 Win Mag?


510 Førland

Recommended Posts

Nå er som kjent børser like individuelle som kvinnfolk, så derfor kan jeg like gjerne legge ut om erfaringer i et annet kaliber i 300 magnum. :)

Jeg slet lenge med å få akseptable samlinger med min 300wby. Kruttutvalget her på berget er ikke videre stort til disse kalibrene, og wihta 500-serien ville jeg ikke engang begi meg utpå. Så da ble det å teste ut det jeg fikk tak i der og da. Wihta N-170, MRP, N-15 og MRP2.

Kuler var alt fra kostbare superkuler til matchkuler og rimeligste helmantler.

Men det som hele tiden gjentok seg var at samlingene ble tettere ved bruk av MRP2.

Ladningen som ga best presisjon var MRP2 og Norma Oryx.

 

Litt utenfor det du spurte om, men det som jeg ville frem til er at kruttvalget kan spille like så stor rolle som kulevalget ditt. Får du en eller flere godladninger i 300 winmag så bør du prøve de som et utgangspunkt og teste litt selv med egne variabler.

Gå i første omgang for en kule du har trua på og test ut settedybder, kruttmengde og krutt-type.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg kan bidra litt jeg også. Jeg har min andre 300 winmag nå. Den første var en standard rem700 sps. Den gikk godt med de kulene jeg fora den med. Til trening "orga" jeg til meg 180grs Rem bulk kuler. Det var en voldsom variasjon i kulevekta, men jeg sorterte etter beste evne, og med 71 grs N160, i ei rem hylse, gav de meg 5 skudds presisjon på rundt 25mm.

Nå er lommeboka litt romsligere så nå bruker jeg bare 185grs Lapua Scenar til trening. Dette i den nye 300'en, som er en heller tung kreasjon med tilnavnet "dolly". Der og bruker jeg 71 grs N160. Scenaren har en bra BC (er det, 0521 montro), og jeg har tro på de på langhold. Det er de som skal få prøve seg på 500 meters stevnet.

Jeg bruker standard C.O.L på 84mm (tror jeg det var, sitter ikke med notatene foran meg)

Hylsene jeg bruker nå er Lapua hylser, som blir sortert, tennhetteleie frest, skyteforma, tennhettehull frest, frest på lengde, og er så klare til dyst.

P.S flytter tråden din til rifleladning, da jeg føler den hører hjemme der

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har følgende ladning som favoritt i 300n min..

 

155 Lapua Scenar

77 grs N-165

Remington Hylser

Remington 9 1/2 Mag tennhetter

COL: 86.7mm -> 1.5mm friflukt i mitt våpen.

Vo - 925m/s

 

Gir meget fin presisjon i rifla mi, og lettere rekyl enn 185 Scenar.

Link to comment
Share on other sites

Til trening bruker jeg: 167 grain scenar

74 grain n 160

col.84.8 mm.

Til jakt bruker jeg : 180 grain Nosler accubound

73 grain n 160

col. 84.0 mm.

Remington hylser

 

Har prøvd, som en del andre her en god del forskjellige kombinasjoner, men funnet ut at N 160 er

et veldig godt valg når det gjelder krutt. Begge disse ladingene går meget godt i mitt våpen.

Våpenet er en Tikka t 3

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Nå er som kjent børser like individuelle som kvinnfolk, så derfor kan jeg like gjerne legge ut om erfaringer i et annet kaliber i 300 magnum. :)

Jeg slet lenge med å få akseptable samlinger med min 300wby. Kruttutvalget her på berget er ikke videre stort til disse kalibrene, og wihta 500-serien ville jeg ikke engang begi meg utpå. Så da ble det å teste ut det jeg fikk tak i der og da. Wihta N-170, MRP, N-15 og MRP2.

Kuler var alt fra kostbare superkuler til matchkuler og rimeligste helmantler.

Men det som hele tiden gjentok seg var at samlingene ble tettere ved bruk av MRP2.

Ladningen som ga best presisjon var MRP2 og Norma Oryx.

 

Litt utenfor det du spurte om, men det som jeg ville frem til er at kruttvalget kan spille like så stor rolle som kulevalget ditt. Får du en eller flere godladninger i 300 winmag så bør du prøve de som et utgangspunkt og teste litt selv med egne variabler.

Gå i første omgang for en kule du har trua på og test ut settedybder, kruttmengde og krutt-type.

 

Du bambrud?

 

Eg har strålande erfaring med 570 i 300 wby. Hull i hull med de meste.

 

Kvifor anbefale du ikkje N500 serien?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei, får svært brukbare samlinger med lapua scenar 167 grains, 71,5 grains n-160 vv. 83 mm col.

 

Sitter og lurer på hvilken kule som elgen skal tas med i år. Første jaktsesong med 300, så skal bli gøy og se om jeg merker forskjell...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...